sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

יהודי חסות השגיאה המדינית הגורלית ביותר במדיניותנו היתד , בכך , שהרשינו את פיזורם של הגדודים העברים בארץ ישראל . בשנים 1919-1918 היו לנו שם 5000 חיילים עברים ; באביב 1920 נשארו 400 בלבד ; בתחילת 1921 נשתחררו גם השרידים הללו . בשל כך נעשינו בארץ ישראל מה שנודע בימים עברו בגרמניה בשם Schutzjuden ( יהודי חסות . ( מעמד ה"יהודים המוגנים" היה נוצר לפעמים באופן זה : נסיך בוחר פלוני או מושל מחוז םפר פלמוני , כשהיה מתיר את כניסתן של מספר מסוים של משפחות יהודיות לבירתו , היה נוטל על עצמו התחייבות להגן עליהן מפני האספסוף ; אד עם זאת היו " יהודיו" מאבדים אפילו אותו קורטוב אחרון של זכויות אנוש , שעליהן עוד יכלו לסמוך בני דתם בקהילות אחרות . והדבר היה טבעי בהחלט . הואיל וכל נסיון מצד האספסוף לעשות שפטים ביהודים היה מחייב את הנסיך הבוחר ( ולוא גם להלכה בלבד ) לגייס חיל שבירים , מה שהיה אף עלול להיות כרוך באבירות , — בהרוגים או בפצועים , — הרי היתה לו לנסיך הבוחר הזכות המלאה , מחוייבת ההגיון , לדרוש מיהודיו כל מה שלבו חפץ , או לאסור עליהם כל מה שלבו חפץ , באמתלה , שאם לא כן יתקומם האספסוף . אם היה הנסיך הבוחר דיפלומאט ערום , הרי היה הוא בודה מלבו , בפשטות , את הסכנה האורבת , כביכול מזעמו של העם , כל אימת שהיה הדבר נוח לו . ואולם עוד גרוע מזה היה באותם המקרים הנדירים , כשהיה הנסיך הבוחר אדם ישר : אז היה האספסוף נעשה בפועל לשליט עריץ יחיד על היהודים . די היה לאיזה שהוא נזיר לקיים איום בהתקוממות העם כדי שידרוש הנסיך הבוחר , באורח הגיוני בהחלט , מ"בני חסותו" למלא את כל משאלות ההמון בלא ערעור . זהו , בעצם , בשינויים מסוימים , דגם מדוייק של מצבנו הנוכחי בארץ ישראל . אנו מיישבים את הארץ "בניגוד" לרצונה של האוכלוסידו המקומית ;

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help