sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

תוך התלהבות , עד כי ניתן להעז ולקרוא לעבודה זו — חלוציות . עיקר העבודה נעשית בהדרכתו של מר גנסין , והיא צויינה לשבח בעתונות , הן על ידי אנשי התיאטרון האמנותי של מוסקווה ו"הבימה , " והן על ידי סטאניסלאבסקי וואכטאנגוב . הדבר חורג הרבה מעבר לסתם טיפוח התפקידים לפרטיהם , או חדירה לעומק משמעו של המחזה . והרי דוגמא למה שעורר בי , ההדיוט , השתאות יותר מכל . יש במחזה כמה תפקידים שוליים , שדומה כי אפילו לא נועד להם תמליל כל שהוא ; הם פשוט עוברים כמה פעמים על פני הבמה . ואולם האולפן מועיד לכל אחד מאלה , — כאילו אמרנו — "סטא טיסטים" — תפקיד אופי מוגדר . בשביל כל אחד מהם הומצאה ביוגרפיה דמיונית . דמות א , ' למשל , שנולדה במדבר , בתו של נסיר בדואי , אהבה את אוייב שבטה , נחטפה , נכלאה בהרמון , שם פגשה את דמות ב . ' דמות ב , ' שנולדה חירשת אילמת , לא הכירה לא את אביה ולא את אמה , נמכרה לשפחה , וכן הלאה . כל זה מעוצב עד לפרט הזעיר ביותר . כמה מפרשיות חייהן של הדמויות אי וב' הנזכרות לעיל מבוצעות על ידי חברי האולפן תוך כדי לימודיהם על דרך האלתור , כדי להגיע לעיצוב טיפוס שופע חיים . הכלל הוא , כפי הנראה , כזה : אם אתה שחקן , הרי על כל אחת מן ה"נפשות הפועלות" להיות לך , כביכול , בחזקת מכר , שחייו ידועים לך מעצם ימי ילדותו , שעברו כולם לנגד עיניד ; עליך להכירו עד כדי כך , שתוכל להבין , כיצד הוא יגיב על מקרה זה או אחר — גם אם היו אלה מקרים , שבהחלט לא ניתן לצפותם מראש במחזה . כשאתה עוקב אחר עבודתם , אתה נוכח לדעת איזו בדיה מגוחכת היא לטעון , כי השיטה ה"מוסקוואית" מחניקה ומדכאה את הכשרון האישי . להיפר , דווקא בהדרכה כזאת נפתחים אופקים חדשים להשראה אישית , כי איפיונ 1 של כל טיפוס אינו מונופולין של הבמאי . בהמצאת ה"ביוגרפיות , " שעליהן דיברתי , משתתפים כל חברי הלהקה . האחד מציע את גירסתו , השני משלים אותה באפיזודה חדשה , השלישי מוצא , שאין היא מתקבלת על הדעת , הרביעי מגן עליה , מלאכת ההפקה מעניינת עד למאוד ; אם ניישם אותה לגבי העולם האנושי המורכב של ארץ ישראל , העתיקה והחדשה כאחת , חזקה על התחלה זו שתניב תוצאות עשירות ביותר . ידידי האולפן מדברים עליו כעל "הבימה" שניה לעתיד לבוא . חושבני , שאין זה נכון . יש להן לשתי הלהקות משימות שונות לחלוטין . התיאטרון העברי ברוסיה יכול למלא רק תפקיד משלים . הקהל שלו מקבל את מזונו התיאטרלי הרגיל ממקורות אחרים ; לכאן הוא בא רק כדי לחוות רגשות לאומיים נעלים בתחום האמנות . זו שליחות עצומה כשלעצמה , לא פחות חשובה משליחותו של כל תיאטרון אחר . ואולם משימתו של תיאטרון

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help