sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

של ג'אמאיקה 15 ) נגד 14 נבחרים , ( של איי ליו 1 רד 8 ) נגד , ( 8 או אפילו מאלטה , מקום שם , לפי החוק הקודם , שבוטל זה לא מכבר , היו ב"מועצה" 8 חברים ממונים לעומת 13 נבחרים י את מי מייצגים החברים הממונים האלה ? מובן , שלא את האוכלוסיה האנגלית המקומית , שבכל המקומות האלה היא מועטה מאוד . הם מייצגים את האומה , שלא רק עדיין לא יישבה את ג'אמאיקה או את מאלטה , אלא גם אין בדעתה ליישב אותן : האומה הכובשת . אם מכירים בזכויותיו של הכובש לא רק לגבי סמכותו אלא גם לגבי זכותו לשלוח את נציגיו למוסדות ייצוגיים של המדינה , אז ודאי הוא והגיוני יותר יהיה להכיר בזכות זו לגבי המתיישב . ואני חוזר לעניין ארץ ישראל , — אם ב"מועצה המחוקקת" יכולים לשבת נציגים ממונים , כלומר , למעשה ובסופו של דבר , נציגים של הפארלמנט הלונדוני , אז מדוע אין מקום באותה "מועצה" לנציגי הקונגרס הציוני , כלומר , של הגוף העליון של ה"סוכנות היהודית" ? אני חוזר ואומר : איש עדיין לא הציע את כל אלה . אולם דבר אחד ברור : העיקרון , שזכות הנציגות יכולה להיות שייכת לא רק לתושבי המקום , שריר זה מכבר ובהיקף רחב במציאות העולמית , ורק תוך הקפדה על עיקרון זה ניתן לדבר על מוסדות ייצוגיים בארץ ישראל המאנדאטורית . בלא תנאי זד . אין להעלותם על הדעת . והם אף בלתי חוקיים . בסעיף השני של המאנדאט נאמר "בעל המאנדאט נוטל על עצמו את האחריות להעמיד את הארץ בתנאים מדיניים , מינהליים וכלכליים כאלה שיבטיחו את מגמתו של הבית הלאומי היהודי , כפי שנקבע במבוא ( של אותו מסמך , ( ואת התפתחותם של מוסדות בעלי שלטון עצמי ... מנוסח דברים זה ברור שעל המינהל העצמי להתפתח בסדר ובמידה כך , שלא יהא בהם כדי לפגוע ב"הבטחתו" של הבית הלאומי . המוסדות , שייהפכו בלא ספק — אפילו על פי תפיסת היוזמים — למכשול הגדול ביותר על דרך יצירתו של הבית הלאומי ( במבוא למאנדאט , ( על דרך העליה היהודית וההתיישבות ( סעיף 6 של המאנדאט , ( והתאזרחות היהודים ( סעיף , ( 7 ועל דרך מסירת זכיונות ליהודים ( סעיף , ( 11 והנהגת שוויון השפות ( סעיף — ( 22 עם מוסד כזה אין המאנדאט משלים . "התפתחות" גופי מינהל עצמי אין פירושה יצירת גופים כאלה לאלתר . "התפתחות" פירושה צמיחתם ההדרגתית של גופים כאלה — בזמן ובממדים , שלא יהא בהם משום איום לשים לאל את מטרתו העיקרית של המאנדאט . התוצאה ברורה : לגבי דידנו אין מוסד ייצוגי בארץ ישראל , לא בצורתו הקודמת ולא בכל צורה דומה אחרת , מתקבל על הדעת . היסיק היישוב מסקנה זו ( כי אני חוזר ואומר , שעד מהרה תעמוד בעיה זו לפנינו ) — זה עניינו של היישוב .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help