sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

קות , בהשקפות — ואפילו לא לנסות ללכת לאורם . הדיבר "לא תישא את שם ה' אלוהיך לשווא" הוא אחד הנעלים בתורת ישראל , אך היהודי מפר אותו יום יום . אצלנו נעלבים עתה מאוד כשאתה אומר משהו מעליב על העם היהודי . לא מזמן ציין "ראזסוויט , " כי במצב הנוכחי של הציונות לא המנהיגים אשמים , ויהיו אלה אשר יהיו , אלא הקונגרס אשם . מיד נעלבים מאה אנשים . איך אפשר לגדף עם י מר ח . הסביר להם ב"ראזסוויט , " שאין מגדפים את העם , אלא רק את הקצונה שלו — כלומר , אותה שכבה , שממנה נבחרים צירי הקונגרס . ואילו אני מרשה לעצמי להפליג ולומר , כי במצבנו אסור להתחשב באופנות המתקתקות של התנועה ה"עממית" שכוחת האל . לנו , לפובליציסטים היהודים , אין זה יאה במיוחד , יש לנו דגמי מופת נעלים ועלינו ללכת בעקבותיהם . הפובליציסטים הראשונים בישראל היו הנביאים . הם היו אנשים גדולים , בעוד שאנו קטנים , אולם את המקצוע ירשנו מהם ועלינו ללמוד מהם . הם הבינו , כי מקור הצרות נעוץ דווקא בעם עצמו ולא "מרחו" את האמת בנופת צופים . גם לנו אין רשות לעשות זאת . המנהיגים והקצינים שלנו רעים מאוד וכוי — כל זה נכון ; אך יותר מכל אשם העם , ואת הריפוי יש להתחיל בעם , ויש להתחיל בכך לא בהשמעת מחמאות , אלא להיפר . ואף נושאי מהות הפאסיביות אצלנו אינם בעיקר הנציגים , המזכירים או הצירים . אלא העם עצמו . הקצינים גרועים רק משום שהם מסתגלים לקהל , במקום להנהיג , או לגרור אחריהם את הקהל . ואולם , הרי כל עם יוצר לו את הקצונה , שהוא ראוי לה . לאירים , למשל , קצונה מסוג אחד ואילו לנו מסוג אחר לגמרי ; שורש ההבדל אינו מתבטא בתריסרים , אלא בהמונים . ההמון שלנו עומד עדיין ברגלו האחת בגיטו . עתה נתפסת גם המלה "גיטו" כנתונה תחת כנפי התנועה ה"עממית" הרגישה : מקובל למצוא בד , איזה יופי ולהיאנח על ההווי הגוסס שלה . אני לא ראיתי מעולם — ולוא גם מרחוק — הווי זה , ותודה לאל על כר ; לכן יכול אני להזכיר בחריפות שלווה לגמרי , שהגיטו הוא ביצה ; ואפילו צמחו בביצה חבצלות יפות , יש לחסלה ולוא גם על חבצלותיה . במקרר , זה , מכל מקום , מדובר לא בחבצלות , אלא במוצר אחר של הביצה — בתשישות . הפאסיביות היא בבירור מורשת הגיטו . כל שיטת ההשתמרות בגיטו היתד , בנויה על כלל אחד : להגביל , עד כמה שאפשר , את תנופת פעילות התיים . "שחלילה לא יקרה מכד משהו — " ! "אויף ניט טאהן האט מען ניט קיין חרטה" " ) כשאין עושים דבר , אין מתחרטים עליו , ( " וכן הלאה . כל זמן שהבעיה שניצבת לפנינו הסתכמה בכך , שיש לחיות ולהגיע ליום המחר , הרי היה , כנראה , לשיטה זו ערך מעשי משלה . ואולם עכשיו שלפה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help