sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

למצוא מוצא מן המבוי הסתום . ואולם , למרבה הצער , משפט זה מעיד בעת ובעונה אחת על מצב פסיכולוגי המוני בלתי מלבב ביותר בשורותינו . הוא מעיד על אי הבנה גמורה של המציאות . יתירה מזו — הוא מעיד על רשלנות , על היחס המרושל של n res pub 1 ica הציונית , על כך , שאין לאנשים חשק להעמיק חשוב , על אותו מצב רוח , שבו עצם המלה "עיקרון" נאמרת מתוך לגלוג . תכונה אחרונה זו — אופיינית במיוחד . לדבר על "דמוקראטיה" נעשה פשוט לא נוח : דבר זה נחשב לספק ריטוריקה , ספק קרתנות . נשלם מחיר יקר בעד הנטיה לנסר את העץ , שממנו צריכה לנבוט שחלתנו . העיקרון הדמוקראטי בשבילנו אסור בפגיעה לא משום שמדובר במלה יפה , אלא משום שזוהי הצורה המעשית היחידה בשביל תנועה , שאין בידיה שום אמצעים לגיוס בדרכי כפיה . העיקרון הדמוקראטי בציונות אסור בפגיעה , משום שאין דרך אחרת לא בשביל גיוס אנשים טובים ולא בשביל מימוש כסף רב לעניין כזה כשלנו ; משום שאין דרך אחרת לחינוכו מהדש של עם כזה כשלנו , להפיכתו של הגיטו לאומה ; משום שאין דרך אחרת , בתנאי חייגו , ליצירת מוסדות הנהגה כאלה , שייענו להם — לא מיראה ( אין שום יראה , ( אלא מאהבה — חוגים רחבים . עתה שכחו אצלנו אמת זו . חבורת עיוורים מלידה , בראש המון מוכה סנוורים , רוצה להמיר שיטה טבעית זו של התנועה בשיטת קשקושים ופתיונים ; להקריב את הרגש של האחריות הכללית , שבו כל כוחה של הציונות , כדי להעמיד שלט הדור , שתחתיו , כפי שאומרים , תיחשב הישיבה " לכל אדם בגדר מחמאה . " אנו נשלם על כך מחיר יקר . המשפט בדבר "תכנית מעשית של רפורמות , " בהתאם למה שיוצע לקונגרס הי"ג איננו אלא משחק מלים , חסר משמעות ממשית . לא כל שינוי צורה הוא רפורמה . שבירה , שהצדקתה היחידה היא הסיסמה : "גם אם גרוע יותר , אך — שונה , " איננה רפורמה . זוהי תבהלה . רבים , כמובן , מסרבים להאמין , שיהיה "גרוע יותר . " מי יודע ? הם אומרים : יתכן , בכל' זאת , שהאישים הנכבדים יביאו עמהם אמצעים חדשים ... נשלם מחיר יקר גם בעד "יתכן" זה . אין מקום למלה "שמא" בתנועה רצינית . כשרוצים למסור עניין גדול או קטן , פרטי או ציבורי , לידיים חדשות , יש קודם כל לברר , באיזו מידה אנשים חדשים אלה מוכנים ליטול על עצמם אחריות . הנכבדים היהודיים הם אנשים ישרים כמונו : אילו הסכימו ליטול על עצמם את עולנו , היו אומרים זאת בגלוי . הם אינם אומרים זאת . אדרבא : כל ציד הגבירים הזה מתנהל בליווי פזמון , שלפיו אין אנו תובעים מהם כלום , זולת פיקוחם עלינו ועל ענייננו ; שאת העול נישא אנו כמקודם , 5 לאטינית : עניין הנוגע לכלל הציבור .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help