sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

כבר נפתרה — , ' יצא ה'ראזסוויט' חוצץ נגד אשליה זו שאין לה כפרה 1 והיום די לרפרף על העתונות היהודית בארץ ישראל ובגולה כדי להיווכח , מי צדק . " יתכן כי בשאלה אחת במדיניות הציונית כמו נועד עליו על 'ראזסוויט' במיוחד להתייצב בעקשנות נגד ה'רבים ; ' כנגד האמונה הילדותית בכך , שאת השקט בארץ ישראל , שבלעדיו אין להעלות על הדעת אפשרות של עבודה יצרנית , ניתן לקנות במחיר כמה מילות חיבה או כמה מענקים הניתנים בעיתם . 'ראזסוויט' הציג לעצמו את המשימה להסביר , כי סדר ושלום בארץ התיישבות אפשר להבטיח רק על ידי קיומו של משמר ברזל מוצק , שהודית לו יהא השימוש באלימות פיסית בלתי אםשרי , ואשר צורתו האפשרית היחידה , היעילה וההולמת , תהא זו שבה עול השמירה מוטל על כתפיו של המתיישב עצמו . " ואולם יתכן , שמכל המסורות של 'ראזסוויט , ' המסורת הפופולארית פחות מכל ברחוב היהודי היום היא סיסמתו הדמוקראטית . המושג 'דמוקראטיה' נהפך למושג של לעג , כמעט למלת גידוף . על מנהג זה שבאופנה , כמו על מנהגים אחרים , אין בדעת ה'ראזסוויט' לוותר . התנועה הלאומית שואבת את כוחה מן ההמונים ; אין לה ולא יהיו לה מוסדות , חוץ מאלה , שנבחרים על ידי ההמונים ויכולים להיות מוחלפים על ידיהם מחר . 'ראזסוויט' מקדם בברכה , בשמחה וביקר , את אלה , הרוצים ליטול חלק בשיקומה של ארץ ישראל ; אך הנתיב אל הסמכות מוליך דרך קונגרס הנבחר באורה דמוקראטי , תמיד דרך הקונגרס , ואך ורק דרך הקונגרס . " כל זהו איננה מסורתו של ה'ראזסוויט' בלבד ; זוהי גם מסורתה של יהדות רוסיה . נתגאינו בה — אף שלא החנפנו לה — כאשר היא היוותה את הכוח הראשי בשדה הפעולה ! היום , כשהיא הרוסה , ואימפרסיוניזם עלוב , ה'ראוי לדמעה ולשנינה , ' מחה את עצם זכרונה מרשימת אלה , שבהם מן הראוי להתחשב , אנו גאים כלפנים בהשתייכותנו אל יהדות רוסיה . לא ניתן לרסק את נתזיה המפוזרים ; נזעיקם להנחית מהלומת מחץ ולהדוף התקפה בכוח מלוכד , משום שאנו מאמינים בכוח החיים והרוח , והעתיד הקרוב ביותר יוכיח את צדקתנו " . בפעם הראשונה מתנוססת בכותרת העתון סיסמת הרוויזיוניזם : "מטרת הציונות היא : ארץ ישראל בתור מדינה יחידה משני עברי הירדן . " על ראשיתו הצנועה של "ראזסוויט" בפאריס מספר יוסף שכטמן בביוגרפיה שלו על ז'בוטינסקי . זמן מה שכנה המערכת בעליית הגג של דירתו של ז'בוטינסקי . צעירה , שידעה לתקתק במכונת כתיבה רוסית , התנדבה לעבודה בלא שכר , ובמרוצת חצי השנה הראשונה טרח והוציא ז'בוטינסקי את העתון בכוחות עצמו . כוח שקידתו היה עצום ותנובתו מרובה . עט קל היד . לו וריכוז מופלא . ד"ר שלמה מוריאל ( מאירוביץ , ( לשעבר מזכיר המערכת , סיפר , איך היה ז'בוטינסקי נוהג לעיתים להתיישב בקצה השולחן , בחדר בו רעשו בני אדם בעבודתם ובשיחם , ולפניו מכונת כתיבה ( הוא לא נזקק מעולם לשיטת הכתיבה ה"עיוורת" ואף לא השתמש בכל אצבעות ידיו , ( או שהיה כותב את מאמריו בכתב יר , בקלות יתירה ובחפזון רב ; מעודו לא נהג להעתיק את הטיוטה המתוקנת , אלא שהיה מגיש את היצירה לדפוס כנתינתה הראשונה , בתיקוני קולמוס מועטים לאחר קריאת ביקורת רפרפנית , תוך מחיקת שורה או מספר מלים פר . ושם . רעש הסובבים אותו , כאמור , לא הפריעו מעבודתו . ועל דרך ההומור החביבה עליו היה פונה לפעמים לבני החבורה המצויה בחדר ושואלם , אם נקישות מכונת הכתיבה שלו אינן מפריעות להם . כך כתב את רוב מאמריו , הפובליציסטיים כבדי המשקל והפליטונים המשעשעים במשובתם , ומובן ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help