sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

לסמור שיממנו את הוצאות העתון . משום כד ר . סכים ז'בוטינסקי להצעת חבריו ונרתם למשימת הצלה ויצא למסע הרצאות בארצות הבאלטיות ( ליטא , לטוויה ואסטוניה , ( כדי למצוא בהן תומכים ומנויים . מבחינתו של ז'בוטינסקי חרג מסעו זה מעבר לעריכת מגבית גרידא : ניתנה לו הזדמנות להתרענן על ידי מגע עם חוגי נוער יהודי , תוסס , לאומי , מוכן למאבק ולהקרבה , חברי קורפורציות של סטודנטים וקהל ציוני ער ונלהב גם משאר שדרות העם . שם נזרע הזרע להקמתה של תנועת הנוער על שמו של יוסף תרומפלדור ( בית"ר ) — החלוץ שאותו הועיד ז'בוטינסקי לעבור לפני המחנה הרוויזיוניסטי ולשמש נושא חזון המהפכה הציונית האינטגראלית . בראשית 1924 החליט ז'בוטינסקי לעקור לפאריס מתור חישוב אישי שבבירת צרפת יקל עליו לפרנס את משפחתו ממלאכתו העתונאית . במצבו של "ראזסוויט" חלה הרעה נוספת ובשל מצוקה כספית הוא נסגר ב 15 במאי . 1924 ושוב הוזעק ז'בוטינסקי למסע הצלה . התכנית היתד . להעביר גם את "ראזסוויט" לפאריס , והדבר אמנם יצא אל הפועל , משחזר ז'בוטינסקי ממחזור הרצאות בגרמניה , אוסטריה וצ'כוסלובקיה . כר נפתחה תקופתו הרביעית של העתון , הפעם בתור בטאון רשמי של חוגי תומכיו של ז'בוטינסקי , שנתארגנו ב 1925 במסגרת "המפלגה הציונית הרוויזיוניסטית" ( הצה"ר . ( גליונו החדש ראה אור ב 25 בדצמבר , 1924 ובמאמר פתיחה , בחתימת ה"מערכת , " שנכתב , כנראה , על ידי ז'בוטינסקי , הוא סוקר את תולדות העתון במרוצת עשרים שנות קיומו , ומוסיף : " א . ד . אידלסון קבע לעצמו מסורת , שממנה לא ייסוג 'ראזסוויט . ' מסורת זו תובעת , קודם כל , אומץ לב רעיוני העשוי לבלי חת . משימתו של הפובליציסט היא לא 'לשקף' את דעת הקהל הקיבוצית , אלא לעורר אותה ולכוונה , לא להתחשב בהלר הרוח הרווח ברגע מסויים . הצו השני של מסורת זו הוא — תחושת המציאות ומודעות לחוש המידה . הפובליציסט האמיתי מחוסן מפני התקף המחלה היהודית העתיקה אימפרסיוניזם ; הוא אינו משנה את דרכו בהתאם למאורעות השבוע האחרון ; הוא אינו נתפס לפרץ של אופטימיזם בגלל יבול מבורר אחד , ולא לבהלה בהשפעת כשלון אחד . הצו השלישי שלנו הוא — מאבל , נגד רעיונות שליליים ונגד השפעתם , לא נגד אישים . " כד נאבק 'ראזסוויט' בזמנו נגד ההתבוללות בשתי צורותיה — הן הישנה , הגלויה , והן החדשה , העטויה במסווה של מליצות לאומיות . כר הוא נאבק למען אוטונומיה יהודית בגולה , כאשר זו עדיין נראתה לרבים בגדר חלום שווא ; הוא הטיף לתכנית הלסינגפורס , כאשר בהשפעת הישגיה הראשונים ניטלטלו 'רבים' אל הקיצוניות ההפוכה והצהירו ש'הבעיה היהודית כבר נפתרה — , ' לאלה הזכיר העתון בחומרה , שאפילו הגולה המשופרת עדיין היא בחזקת גולה ; וכעת , כאשר 'רבים' מאלה , בהיותם נתונים לרושם של שורת נסיונות מרים , מתחילים להתחרט ומוכנים להסתלק מתכנית הלסינגפורס , — חוזר ה'ראזסוויט' על אזהרתו נגד האימפרסיוניזם ותובע כקודם לכן : מאבק למען זכויות לאומיות מלאות . אד בהטפתו הציונית בייחוד לא נתיירא ה'ראזסוויט' מעולם מאמיתות בלתי פופולאריות . הוא נלחם למען תכנון אדריכלי של ממש בארץ ישראל , כאשר ל'רבים' עדיין נראתה עבודת נמלים זו של המפעל והבניין בבחינת דבר של מה בכך ומיותר ; או אז ייחס העתון ערד פוליטי רב לצבירה איטית של עמדות מעשיות . ואולם כאשר הכריזה לפתע דעת הקהל , שהיתה מסונוורת משתי שנים מבורכות ביבול הישגים ובלא פוגרומים , כי 'הבעיה הפוליטית

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help