sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

בתחילה לא חשב עדיין איש על התארגנות פוליטית ברוח דברי הביקורת שהשמיע ז'בוטינםקי . נהפוך הוא , העתונות היהודית בכמה ארצות התייחסה מתוך מורת רוח ניכרת אל השקפותיו יוצאות הדופן שהועלו בגדר "דעת יחיד" ונשאו אופי של צלילים צורמים בתוך תזמורת אחידה . אך , מטבע הדברים , נמצאו לו לז'בוטינסקי גם אוהדים , שזכרו לו את חסד פעילותו המבורכת ברוסיה , אף הסכימו עקרונית לביקורתו . ב 2 בפברואר 1923 נתכנסה קבוצת ציונים בברלין והביעה את מחאתה על היחס העולב שמגלים כמה עתונים יהודים כלפי ז'בוטינסקי , והביעה את אמונתה שהוא יחזור במהרה אל המחנה הציוני , ולשם כך החליטה לייסד "ברית של ציונים אקטיוויסטים . " בינתיים החל ז'בוטינסקי לפרוס לפני קוראי ה"ראזסוויט" את עיקרי תורתו המתגבשת והולכת לאור נסיונותיו בשנים האחרונות — פרשת מאבקיו להקמת הגדוד , המשטר הקולוניזאטורי בארץ ישראל , היחס לבריטניה ולעושי דברה בירושלים , התנגדות הערבים , פרעות ירושלים וייסוד ההגנה העצמית , המאסר בעכו וראשית הידרדרותו של מפעל ההתיישבות היהודי לנוכח מדיניות הנסיגה של ההנהלה הציונית . במרוצת מאבקיו במסגרת ההנהלה הציונית , שעם חבריה הוא נימנה , היה סיפק בידו לעמוד על טיבם של קובעי המדיניות הציונית ועל הלד רוחט , ועל סמך לקחים אלה הוציא את מסקנותיו והצביע על דרך התיקון בטרם פורענות . מאמריו הפרוגראמאטיים של ז'בוטינסקי ב"ראזסוויט" בשנת 1923 ובראשית 1924 היוו את הבסיס לניסוח "מדיניות ציונית חדשה . " הוא דן בצדדים השונים הכרוכים במאמציו של ד"ר וייצמן להרחיב את "הסוכנות היהודית , " והצביע על סכנת ההסתאבות הצפויה לציונות בעקבות הכנסתה של ה"גבירוקראטיה" הלא ציונית אל ההיכל הציוני . ( כזכור , עלה בידו של ד"ר וייצמן להגשים את תכניתו , למול התנגדות חריפה , רק בשנת , 1929 ובסופו של דבר , אם לדון על פי התוצאות , היתה תכניתו זו תכנית נפל והמאמץ — מאמץ שווא ( . הוא הרחיב את הדיבור על פרי הביאושים שהניבו שלוש שנות משטרו של הנציב העליון הראשון הרברט סמואל , ואשר המיטו על המפעל הציוני אסונות רבים ויצרו תקדימים מסוכנים שהתנקמו בעבודה הציונית לעתיד לבוא . מדיניותו של סמואל הוליכה את הציונות אל נתיב החיסול , ומה שלא עשה הנציב העליון עשה ד"ר וייצמן , שהביא לקיצוץ בשאיפות הציונות משום דבקותו בעיקרון הנדוש , שלפיו "הפוליטיקה היא אמנות האפשר , " עיקרון שהיה לפועל יוצא של מדיניות ויתורים ונסיגה . בכמה ממאמריו ניסח ז'בוטינסקי בבהירות מושגי יסוד בפוליטיקה הציונית , כגון התביעה לרוב יהודי בארץ ישראל , משמעותו של לחץ מדיני כלפי מעצמת המאנדאט והצורך בהתמד המיתקפה המדינית , שלילת מעמד "יהודי חסות" ותמיכה בחידושו של הגדוד העברי כדי להפכו לחלק מחיל המצב הבריטי בארץ ישראל , זיקת מוסדות היישוב העברי אל ההנהלה הציונית בלונדון , וכמובן — השאלה הערבית . פתרונו של ז'בוטינסקי לבעיה זו מתמצה בביטוי שהוא עצמו טבע : "קיר הברזל" ( פתרון שהוא העלה לראשונה בנאומו בישיבת הוועד הפועל הציוני בפראג , ב , 1921 ואותו לא שינה אף כקוצו של יו"ד עד סוף ימיו . ( קיצורו של דבר , בשנת 1923 הונחו יסודות האקטיוויזם הציוני ששימשו תשתית למצע המפלגה הרוויזיוניסטית לעתיד לבוא . בסתיו 1923 החמיר מצבו הכספי של "ראזסוויט . " חוג קוראיו נצטמק ונצטמצם בתחום ה"הגירה היהודית הלבנה" בארצות אירופה , ורק עליהם קשה היה , כמובן ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help