sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

קרנו של השבועון , ובעיני רבים הוא נחשב , למעשה , לבטאונה של יהדות רוסיה כולה , ציפה ממנו ז'בוטינסקי ליתר מעורבות בחיי יהדות רוסיה ולתנופה מוגברת לשם העמקת התודעה הציונית בה , — ונתאכזב . בוועידת ציוני רוסיה בימי הקונגרס הציוני הי"א בווינה ( בספטמבר ( 1913 השמיע ז'בוטינסקי השגות על דרכו של העתון ומתח ביקורת על שאיננו ממלא את יעודו כהלכה , אך הצעותיו לתיקון המצב לא הניבו פרי ו אמנם , דעתו היתה שקולה והשפעתו מרובה בחוגי הציונות הרוסית , אך קמו לו גם מתנגדים , שהטיפו ל"מתינות" ולנקיטת צעדים "זהירים" — ודעתם היא שהכריעה . בתקופת השתתפותו זו של ז'בוטינסקי ב"ראזסוויט , " בעשור שלאחר , 1903 הוא מתייצב לפני הקורא בלבוש שונה במקצת ; כושרו העתונאי משביח והולך וקומתו מתגבהת , אך בהלך נפשו כמו חלה תמורה . כתיבתו נעשית כבדת סבר יותר . משובת הנעורים וקלילות העט העליז כמו מסתלקים ממנו . לא עוד יש בדעתו לשעשע את קוראיו , אלא הוא מבקש להסב את תשומת לבם לרצינות השעה . הוא אינו גורס עוד כתיבה מזהירה לשמה , ואינו רוצה שסגנונו החינני יעיב על תוכן מסריו . ביודעין ובמתכוון הוא חוצה את ה"רוביקון , " ומעתה ואילך הוא מחשיב את הפובליציסט שבו יותר מאשר הפליטוניסטן שבו . לשווא מביעים עמיתיו , לרבות אידלסון , את געגועיהם לברק עטו הקודם , אף מפצירים בו : "אנא אל נא תכתוב מאמרים אינטליגנטיים , כתוב מאמרים מבריקים . " הוא אינו שועד , לעצתם . תמורה דומה חלה גם בדרך נאומו של ז'בוטינסקי באותו פרק זמן . דבריו נעשים עשירים יותר בתוכנם , וחלף זה מועם במקצת קסם צורתם החיצונית . לפנים נהג הוא לדבר כמשורר אמן , כשחקן דראמאטי גדול , ואילו עתה הוא מבקש , כביכול , להתקצף על הצלחתו החיצונית ומתחיל לשבור את כלי אומנותו הקודמים . הוא מתנער מן האסכולה האיטלקית בנאום ונותן יותר את דעתו על מהותם של דברים , מעורטלים מפעלולים שכל עצמם נועדו להדהים את קהל המאזינים . שלמה גפשטיין מספר , כי פעם אמר לו ז'בוטינסקי : "אתמול נאמתי באסיפת עם . בשורות הראשונות ישבו 400 סטודנטיות בעלות תסרוקות נהדרות . די ! " ) באסטה ( " מעכשיו אדבר כך , שאל הרצאותי יבואו רק 40 יהודים , שמספר שערות ראשי כולם מגיע ל 40 בלבד . " גם בתקופה זו הכבידה הצנזורה הצארית ידה על כותבי "ראזסוויט , " אך בז'בו טינסקי נהגו ה"משגיהים מטעם" לפנים משורת הדין . הם הודו בגלוי , כי מאמריו המרתקים , סגנונו המפואר , רב הניבים וההבעה , מעורר בהם התפעלות כה גדולה עד שהם חסים על יצירתו , שמא תיפגע שלמותה ההארמונית אם יניפו עליה את גרזן הצנזורה . עניינים רבים שימשו נושאים למאמריו של ז'בוטינסקי ב"ראזסוויט , " כגון המאבק על ההגנה העצמית , יחסי יהודים-פולניפ , הוקעת השמד בישראל , מהותה של הקיסרות התורכית ויחסה לציונות , וכיוצא באלו , ואולם אחד הנושאים שהעסיקוהו במיוחד באותן השנים נגע למאבק על השלטת הלשון העברית בחיי קהילות ישראל ברוסיה . מאמרו "שפת התרבות העברית , " שנתפרסם ב"ראזסוויט , " היה בעצם נאום שהוא נשא בחמישים עיר ועיירה ב"תחום המושב , " ואשר עליו כתב ב"סיפור ימי : " "אם כי אינני מחשיב ואינני אוהב את הנואם שבי , אך הנאום הזה הוא היחידי שבו אתפאר עד סוף ימי . " ולסיכום עבודתו העיתונאית בשנים 1912-1910 מציין ז'בוטינסקי , שהוא חושב את התקופה הזאת "לפסגת מסילתי הפובליציסטית . " בגלגולו השלישי מתחיל ה"ראזסוויט" פרק חדש בתכלית בחייו — פרק הגלות ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help