sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הזכרונות , "שימש הציוני הוותיק ישראל רוזוב , אשר באהבתו , בהונו , בעבודתו ובהתמסרותו לעבודה , הוא וכל משפחתו , היה למופת לכל אחד מאתנו . ביתו , שהיה היכל הציונות ברוסיה , ריכז בתוכו את כל הקבוצה הזאת . " מבחינת התפוצה מן הראוי לציין , כי יחסית רבו המנויים עליו במחוזות שמחוץ ל"תחום המושב , " בהם ישבו יהודים שהיו מעורבים בחיי האוכלוסיה הכללית ומנותקים במקצת מהווי יהודי , ממספר המנויים בקרב יושבי "תחום המושב , " ללמדנו , כי בקו 1 רת הציונות מצאה לה נתיבות ללבבות כל יהודי רוסיה : "לעתון היו מצפים בכל שבוע ושבוע , כאשר יצפה יהודי לשמחת יום טוב , והיו קוראים אותו מאל"ף ועד תי"ו בלי חיטוט , וברצון הושפעו מכל מאמר ממאמריו . " משהחליט ז'בוטינסקי לנטוש את נטירת כרמי הזרים ( אף שהוסיף להשתתף בכתיבת מאמרים בעתונות הרוסית הכללית ) ולהגביל את פעילותו בד' אמות אחיו , בני עמו ( והוא נתחזק בעמדתו זו בייחוד לאחר הפוגרום בקישינוב ולאחר השתתפותו בקונגרס הציוני ה — 6 הראשון במניין הקונגרסים שהוא נטל חלק בהם — בשנת , ( 1903 מצא לו בקעה רחבה להתגדר בה ולתת פורקן למגוון כשרונותיו בכתב ובעל פה . בהצטרפו למחנה הציוני נרתם למערכה קשה נגד אויבי הרעיון מימין ומשמאל . בימים ההם עדיין לא היתד . הציונות בחזקת "מטבע עובר לסוחר , " ואך מעטים היו נכונים לתת לה את תמיכתם . האמונה בשיבת ציון עדיין נדמתה לרבים כעין חזון איט 1 פי של אנשים התלושים מן המציאות . ז'בוטינסקי מספר על מימרה שנונה שהיתר , מהלכת בחברה היהודית להגדיר את הציונות על דרך ההיתול : "שני בנים לפלוני , האחד חכם והשני ציוני . " שוללי הציונות נתמקדו בעיקר בשני מחנות — המתבוללים וה"בונד . " משנראו נצנוציה הראשונים של האמאנציפציה ברוסיה , גברה בקרב יהודים רבים האמונה שניתן להשיג שיווי זכויות גמור , וממילא נפרץ על ידי כך הפתח להתבוללות . השאיפה להתקרב לאורחות העם הרוסי , לנסות ולרדת לנבכי לשונו ולמכמני ספרותו , הביאה לחיקוי , ולימים אף למאמצי הזדהות . בייחוד נקעה נפשו של ז'בוטינסקי מנטייתם של יהודים משכילים להתערות בהווי הנפשי של בני רוסיה ולהשתלב בעולמם הרוחני . הוא הירבה להוקיע את אלה שביקשו להיות רוסים "אמיתיים . " בעצם שאיפתם ראה מן ההשפלה והצביע על נסיונות שווא שלהם , שהרי לעולם לא יעלה בידם להתחקות על שורשי העם הרוסי ולסגל לעצמם את רוח ה"ערבה הרוסית" שכל עצמה היא תשתית היולית , שאינה ניתנת להשגה . מתוך כך לא ראה ז'בוטינסקי כל פגם מצד האנטישמים שביקשו להתנער מן ההשפעות היהודיות בספרותם ; בכך ראה נטיה טבעית מצד בני רוםיה הלא יהודים להיות "בינם לבין עצמם , בלא נוכחותו המתמדת של היהודי , שנתאקלם יתר על , nrnn מרגיש עצמו בן בית , מתערב בכל ומחווה דעה בכל ( מאמרו ב"ראזסוויט" משנת 1909 בשם "העריקים ואדוניהם . ( " יתירה מזו : ז'בוטינסקי ביקש לגול את מסיכת הצביעות או האשליה העצמית מעל פניהם של כמה אינטלקטואלים ועסקנים יהודיים , המדמים בנפשם , שהם נמנים עם מסבבי גלגל המאורעות במדינה , אף רואים עצמם בבחינת "הרוח החיה בסופת הזלעפות המשתוללת בכל המדינה , " בה בשעה שאין הם אלא "שבבים טרופים בסחור מערבולת של עם זר" ; ולא עוד אלא שאין ביכולתם להתחיל מעשה ואין רשות בידם להביא את המעשה לכלל גמר , והריהם בגדר עם ש"חרב של צעצוע בידו" — יד חסרת שריר , וכל עצמו אין העם הזה אלא גוף מיותר בנפתולת הכוחות . נכון הדבר , שמצויים כמה יהודים בשורות הראשונות של המהפכה , אך אין להם

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help