sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

היהודים מצד האוכלוסיה הרוסית . עוד בשלהי 1856 פנו יוסף רבינוביץ , מן העתו נאים היהודים המעטים , שפעלו בשדה העתונות הרוסית , וחיים טארנופול , מסוחרי העיר האמידים , אל שלטונות הצאר וביקשו היתר להוציא לאור עתון יהודי רוסי . סייע בהשתדלות זו ההומאניסטן הנוצרי , הפרופסור ניקולאי פירוגוב , ששימש מפקד גליל הלימודים באודיסה . ואולם חרף המלצתו נדחתה הבקשה מפאת חששותיה והתנגדותה של הפנסיה . כעבור שנים אחדות הוגשה בקשה מחודשת , ושוב הודגשו בה המניעים ה"פאטריוטיים" שביסודה , שכן כוונת העותרים היתד . להשביח את מידותיו של היהודי ולהביאו לידי "התקרבות אמת אל אזרחי המולדת העיקריים" ; תמורה כזאת ניתן היה לחולל רק באמצעות האמאנציפציה , ואכן , נוסף על ההבטחה לשנות את אורח חיי היהודים ברוח הזמן , היה בדעת הפונים להעלות גם "את תביעותינו , את צרכינו . " הפעם נענו השלטונות לבקשת העותרים , וג 27 במאי 1860 יצא לאור הגליון הראשון של "ראזסוויט" " ) השחר — ( " ציון דרך בתולדות יהודי רוסיה . העורכים והכותבים , שהשתתפו בעתון , נחלצו ברוב התלהבות למלא את יעודם . סיסמת ההשכלה היתה לנגד עיניהם , כמצוותו של י . ל . גורדון : "היה אדם בצאתך ויהודי באהלך " ! מטרתם היתה כפולה — הגנה כלפי חוץ מפני התקפותיהם של שונאי ישראל והתקפה כלפי פנים לצורך תיקון עצמי של היהודים . הם קראו לשים קץ להיבדלותם של היהודים מן הסובב אותם ולשבור את המחיצות המפרידות בינם לבין העולם החיצוני . כדרך הקיצוניות , שנוקטים לעיתים היהודים מחמת תנאי החיים המעוותים שבהם הם שרויים , הפריזו במקצת עורכי ה"ראזסוויט" בחיפוש "מומי אחינו , " וסילוף זה עוד העמיק והובלט — מחמת חומרת הצנזורה , שמנעה הטחת ביקורת כלפי השלטון , ונמצא שהבטאון נהפך למעין כתב קיטרוג חד צדדי על בני עמו . עמדה זו עוררה מורת רוח בקרב חוגי היהודים , ומכל מקום , מחמת גרעונות וקשיי מימון , הוציא השבועון את שנתו בלבד ונסגר בקיץ . 1861 ה"ראזסוויט" בגלגולו השני העתיק את מקום מושבו לפטרבורג , בירת רוסיה , והוא נתקיים בה משנת 1879 עד . 1883 גם בתקופה זו רבו לבטיה וגדולה היתה מבוכתה של יהדות רוסיה . לפי מצעו האידיאולוגי ביקש "ראזסוויט" להתחקות על מקורות ישראל , לדלות מהם את אוצרות הרוח ההומאניים , לגלות אהדה לאמונה היהודית ולערכיה ולקשור כתרי תהילה אפילו לחכמת ישראל . מתוך רצון לשמור על שלמות העם שלל העתון את הטמיעה , אף שלא נעלמו ממנו הסכנות האורבות לזהותו היהודית של העם מפיתויי האמאנציפציה ומהרחבת שיווי הזכויות . ואולם בלחץ המאורעות הטיף "ראזסוויט" לפתרון "צנטריפוגאלי , " כביכול , של בעית העם היהודי בחלקו . הואיל ובתחומי ממלכת הצאר לא נמצאה ערובה לחיים בטוחים ומתוקנים בשביל כלל ישראל , הרי שורת הדין מחייבת להניח לכמה יהודים לחפש להם נתיבות הצלה גם מחה לגבולות המדינה , ומתוך כך בא העתון לכלל תמיכה בהגירה ובתנועת "חיבת ציון . " בעקבות תכניותיהם של קאזאלט ואוליפאנט הבריטים , נושאי חזון "שיבת ציון" לפי דרכם שלהם , הביע גם העתון את הסכמתו לרעיון יישוב ארץ ישראל , בניגוד לציונות המדינית . בעיני עורכיו "ארץ ישראל היא מאח 1 ליאום נצחי של ימי העבר ... אך לא יותר מכן . " מובן , שמתווי מדיניות העתון התנגדו להקמתה של ממלכה יהודית בארץ ישראל ואף לא ראו טעם בהחייאת העברית . לזכותו של העתון יש לזקוף את העובדה , שבו נתפרסמו כתביו הציוניים של

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help