sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

5 צירים יהודים , שהיו ב"סיים" הקודם 1 ) אגודאי , 2 מ"המזרדוי 1 , " מצעירי ציון , 1 בונדאי ) נבחרו עתה בסד הכל שלושה : 2 אגודאים ו 1 מ"המזרחי . " התמעטות מספרם של נציגים יהודים בפארלמנט , כשלעצמה , תעשה את מעמדם המדיני באותה ארץ לרעוע יותר : משמעות תמיכתם בהרכב ממשלה ז 1 או אחר נחלשת . עם זה , בנוגע לאוריינטאציה המדינית , אין נשקפים שינויים גדולים : האגודאי יוסיף כמקודם להימנות עם האגף הימני , תוך שהוא מחזק אותו ב 2 קולות במקום באחד ; ואיש "המזרחי" ייהפך , כנראה , לנציג היחיד של היהודים באגף השמאלי , שלפנים תמכו בו ישירות הבונדאים ונציגי צעירי ציון . מה שחשוב הוא , לגבי המדיניות היהודית הפנימית באותה ארץ , שהרוב בסיעה היהודית ב"סיים , " שמבחינה מסויימת הינה מוסד רשמי של האוטונומיה היהודית התרבותית , עבר מן הציונים אל ה"אגודה . " נסיבה זאת לא תאחר להשתקף בצורה מזיקה מאוד באופיים הלאומי של רשת בתי הספר היהודיים ובמוסדות האחרים של המיעוט היהודי הלאומי . בחירות אלו אופייניות במיוחד , אם להשוותם לתוצאה המקבילה של בחירות לפארלמנט בפולין בנובמבר אשתקד . וגם שם רואים אנו אותה תופעה מקבילה : התמעטות ניכרת מאוד של כלל הנציגים היהודים והיחלשות עמדתם של הציונים לעומת ה"אגודה" וקבוצת הבלתי מאורגנים המקורבים אליה . הסיעה היהודית , המייצגת בפולין יסודות ציוניים ואלה הקרובים להם , זכתה בשנת 1930 רק ב 7 צירים לבית התחתון במקום 13 קודם לכן , ולסינאט היא לא זכתה אף לא בציר אחד , במקום 6 קודם לכן . לעומת זאת , גדלה ניכרות קבוצת האגודאים , שנבחרה ברשימה הממשלתית . אותה תמונה נצטיירה בבחירות שנערכו זה לא מכבר בקהילת וארשה . וגם שם הועתקה עמדת הבכורה מן הציונים אל ה"אגודה . " והמסקנה המתבקשת מעצמה היא : ההסתדרות הציונית , בצורתה הנוכחית , איבדה , כנראה , את השפעתה המכרעת ביהדות . לאחר שגילתה את אי כושרה במאבקה על בניין ארץ ישראל , היא איבדה גם את אימונם של המוני העם בגולה . הגיעה , כנראה , העת להתחיל מבראשית במאבק על התרבות הלאומית , הן למען ה"אוטו אמאנציפאציה" והן למען המדינה היהודית , אך הפעם בעזרת כוחות אחרים ודור אחר .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help