sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:226

מובן , שאין אני טוען כי ניסוח זה של נקודת הראות המוסרית של מתנגדי יצא מושלם תחת ידי . כל אחד מהם היה יכול להביא עוד נימוקים רבים אחרים . אולם במקרה הנדון אין זה העיקר : אני כבר מוכן להודות , שמסקנות אלו , שמבחינתם , אולי , אין בהן די כל עיקר , מספיקות לי לחלוטין . אני רואה לפני אמונה , אני חש את המאמץ העיקש של הרגש המוסרי , אני מודה בו ומוכן להתחשב בו . הידידים מן המחנה ההוא יודעים היטב , שאנו , מצדדי העצמאות , מוכנים זה מכבר להתחשב במצפונם של מתנגדינו . מעולם , אפילו לא בעצם ראשיתה של המחלוקת , כשהיא נתרחשה לגמרי מאחורי הקלעים , לא תבענו מאותם הרוויזיוניסטים , שאת השקפתם ניסיתי לנסח זה עתה , שהם יפרשו מן ההסתדרות הציונית או שיסתלקו מן המאבק בתוכה לחידוש פניה . אין לאנוס את המצפון וגם אין בכך טעם — וכך לא יהיה שלום פנימי אמיתי . אם אנו רוצים לחיות ביחד ולעבוד עבודה משותפת , עלינו להסתדר כך , שאיש לא יסבול מזה מבחינה מוסרית . אולם כלל זה יש ליישם גם לגבי סוג אחר של הרוויזיוניסטים : לאותו סוג , שבשבילו כל הערכים המקודשים , שנימנו זה עתה בקטע הקודם , אינם קדושים כלל , והדבר המקודש בעיניהם שונה לגמרי . מאמר זה נכתב על הנושא : "הידברות ; " על כן אין כאן טעם להסביר , מדוע אין מצדדי העצמאות רואים בקונגרס של ההסתדרות הציונית פארלמנט בפועל יכו . ' די אם נקבע , שאין הם רואים זאת כד ואינם מאמינים בזה . לכפות אמונה הוא דבר בלתי אפשרי , כשם שלא ניתן לאסור אמונה . ובדיוק באותה מידה אי אפשר לאסור עלינו , על מצדדי העצמאות , עוד משהו : את יחסנו השלילי העמוק אל ההסתדרות הציונית , אל החומר האנושי שלה , אל מסורותיה ועתידה . יחס שלילי זה אצלנו , לפחות , כה עמוק ואינו ניתן לעקירה , כמו האמונה בהסתדרות הציונית אצל מצדדי המצב הקיים . מכאן נובעת שורת דברים בעלי אופי מוסרי מובהק . דברים מוסריים הם דבר אינטימי מאוד , ועליהם קל יותר לאדם לדבר בשמו שלו ; על כן מבקש אני רשות , כמו במאמרים הקודמים על נושא זה , לעבור שוב לגוף ראשון . אני מתייחס להסתדרות הציונית בשלילה ; סבורני , שהיא מוליכה ותוסיף להוליך את העניין הציוני לאבדון . על כן אין אני מאחל לה לא הצלחה ולא שגשוג ; נהפוך הוא , הייתי רוצה , שהשפעתה תרד לאפס ותסתלק

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help