sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

העובדה , שהקונגרס הוא פרי יצירתו של הרצל והניסיון הראשון , זה מאות בשנים , לאחד את היהדות — איננה הדבר העיקרי בעיניהם : אמנם , רגע זה של יראת כבוד ממלא תפקיד רציני במירקם הנפשי שלהם , ואולם עם זאת — תפקיד משני . הרבה יותר חשוב לגבי דידם הוא זה , שהם רואים בקונגרס לא סתם כינוס של בני אדם , הרוצים להשתתף בו , אלא בפועל פארלמנט של עם ישראל . הריני מביא בזה הנמקה של השקפה זו מתוך מכתב פרטי , שנתקבל בימים אלה י ... " אילו היינו אומה ככל האומות , כי אז היה לנו פארלמנט , וכולנו היינו בוחריו , ואפילו נגד רצוננו ; ומכל מקום , היינו כולנו נתיניו , כלומר , היינו נאלצים להישמע לחוקיו ולשלם את המסים שנקבעו על ידיו , בין שאתה רוצה בכך ובין שאינך רוצה . מדוע ? מפני שהמשטרה היתר . מכריחה אותנו לכך . ואילו אני , כיהודי לאומי , חושב , שאין זה הגון לנצל את העובדה , שאין לנו משטרה , אין כוח כפייה , כלומר , לנצל לרעה את אסון הגורל היהודי וקללתו . אני רוצה לראות בקונגרס את הפארלמנט , ובהסתדרות הציונית — ברית של כפייה , ככל מדינה שהיא ; אני רוצה זאת פשוט מתוך כבוד לאומי עצמי . אני יודע , שזוהי תרמית , שלמעשה נשען הקונגרס רק על מיעוט בלתי ניכר של היהודים ; אולם הרשו נא לי לראות באותם יהודים , שאינם משתתפים בבחירות לקונגרס זה , עריקים לאומיים . ואילו אני איני רוצה להיות עריק ; ואם מספר שוקלי שקל יירד לתריסר , אהיה אני השלושה עשר . " נקודת ראות זו ניתן לכנות בקיצור : אמונה באחדות ישראל ואמונה בכך , שסמלה של אחדות זו הוא ההסתדרות הציונית והקונגרס שלה . לאמונה זו מצטרפת , אצל מתנגדי העצמאות , עוד אמונה אחת : אמונה בשכל הישר ובחוש הממלכתי של "יהודי ממוצע . " אותו כותב ממשיך : " אני שולל לחלוטין את התורה בדבר 'גזעים פסיכולוגיים' — אותה תורה , שלפיה יש , כביכול , רעיונות , שיהודי 'ממוצע' אינו מסוגל לסגלם מטבע ברייתו , מפני שהם מובנים , כביכול , רק ליהודים בעלי עקמומית מוח מיוחדת . אני מאמין באמונה שלימה , שכל אדם ממוצע מסוגל לסגל כ ל רעיון נכון ; אם לא סיגל אותו עד עתה , עליכם להוסיף ולשננו באוזניו עד שתיטעו אותו בלבו . אמונה זו באדם ממוצע היא בשבילי כל משמעותה של הדמוקרטיה ; אילו התאכזבתי ממנה , כי אז הייתי מתייאש לא רק מן הציונות ומן הקידמה היהודית , אלא גם מן הקידמה של כל העולם . לא אוותר על אמונתי זו , ועל כן אמשיך בעקשנות דווקא אותו דבר , שאתם לועגים לו , — כיבושם של המוני היהודים , ומשוכנע אני בהצלחתי במוקדם או במאוחר . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help