sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

ובחיפושים דתיים . מלחמת העולם החייתה את המיסתורין המדיני הזה , שנתגלה בתקוות שתלו ב"תנועת הצ'ארטר , " אשר למרבד . הצער , נסתיימו בפרסומה של הצהרת באלפור . באותה שנה , , 1917 הבלתי נשכחת , שמה המציאות ההיסטורית החמורה קץ לכל זה . הציונות נהפכה מבעייה בינלאומית לבעייה פנים אנגלית . התנועה הערבית החלה לשמש בהדרגה מכשול על דרך הציונות בניסיון להפעיל לחץ , — ולא בלי הצלחה , — על המדיניות האנגלית בארץ ישראל . מדיניותה הקולוניאלית של אנגליה נטשה את המישור החלק , כדי לעלות על דרך ניסויים מפתיעים מאוד . העם היהודי , בחלקו הלאומי והפעיל , עבר מן המסתורין והסנטימנטאליות לעבודה מעשית . התנועה התחילה ל"התגשם , " אך תקופת ה"הגשמות" כרוכה תמיד בשחיקה כל שהיא של סיסמאות רעיוניות "מוגדרות עד תום . " כך טוענים החסלנים הציונים בעלי גוונים שונים . אצל אחדים מהם היתה הנסיגה הרעיונית תוצאה של מחשבה והלך נפש קרתניים שיסודם בחתירה ל"תכלית ; " אצל אחרים — תולדה של חקירות "מדעיות . " הקרתן הציוני בפולין הסכים ל"ויתור" פשוט בתוקף ה"שכל המעשי . " עמיתו בגרמניה הכניס למחזור , לשם ביסוסה של הציונות ה"חדשה , " גל של מובאות מפוקפקות וסילופים היסטוריים מובהקים . הקרתן הציוני , שמחמת חוג ראייתו המוגבל לתחומו הצר , לא תפס את כל התהליך של התחייה הלאומית , שלא ניתק סופית ממורשתו המוסרית והפסיכולוגית של הגיטו , תיאר לעצמו את התגשמותה של הציונות בצורה פרימיטיווית מאוד . משנתקל הקרתן בקשיים בלתי נמנעים , בעלי אופי מדיני ומעשי , נעצר מתוך פחדנות , נבוך ומבולבל לגמרי עקב מאורעות 1929 ותוצאותיהם המדיניות . אחוז פחד החל הוא להשקיף על סביבותיו , אם לעבר אנגליה , בעלת הברית "שלנו , " ואם לעבר הערבים העקשנים . בחיפושיו אחר פתרונות הוא הגיע למסקנה הישנה והמסורתית : יש להסתגל למצב ; ולקרבנם העיקרי של פלפוליו הלאומיים והמוסריים הוא בחר את הרעיון . שום דבר רע לא יקרה לרעיון , אם יועמד "זמנית , " בזהירות הראוייה , בפינת כבוד ויקודש כעניין של "שבת . " עיצוב כזה של הרעיון הציוני כ"פולחן איקונין , " הרי אין בו משום התנקשות במצפונו האישי של כל ציוני : בפנימיותו הוא נשאר נאמן לו ולא הפר את שבועתו . מי חולק על הרעיון של מדינה יהודית ? מי יפקפק בכשרונו הנבואי של הרצל ז כולם — יחידים , אך למה לצעוק על כך ? לפילוסופיה קרתנית וטובת לב זו התייחסו יותר מדי בשטחיות . בינתיים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help