sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

במאנדאט לא נאמר , שהעלייה צריכה להיות "גדולה . " נאמר , שהיא צריכה להיות "בהתאם לתנאים ; " נאמר , שההתיישבות צריכה להיות "צפופה ; " לא זו ולא האחרת אין משמען לא במישרין ולא בעקיפין "גדולה" או " מהירה . " בכלל , לא במאנדאט ולא בהצהרת באלפור לא צויינו במישרין לא ההיקף ולא קצב העלייה . הרמז היחיד מתבטא במלה "בית לאומי , " כלומר , בתוכן , שהכניס דרג השלטון האחראי למסמכים אלה . אם אפשר להוכיח ש"בית לאומי , " לפי כוונת אותו דרג שלטוני , פירושו רוב יהודי , הרי מכאן נובע גם הקצב וגם ההיקף של העלייה . אולם אם "בית לאומי" איננו שם נרדף לרוב , הרי אין כל ביסוס משפטי לשידולינו בדבר התרת עלייה גדולה בלי דיחוי . למה ? אם להגשמת ה"בית הלאומי" מספיק גם מיעוט , למה זה צריד המיעוט להיות בהכרח של שלושים אחוז , ולא של עשרים או שמונה עשר אחוז , כפי שהשיעור הוא עכשיו ? אותו העיקרון , האומר שה"בית הלאומי , " לפי כוונת ה"מחוקקים , " שנתנו לנו את ההצהרה ואת המאנדאט , הוא דווקא שם נרדף לרוב יהודי , הרי מתעוררת לגבי הציונות , מבחינה משפטית , שאלה של קיום או חידלון . עוד בפראג צוטטו לפנינו המסמכים המקוריים , הקובעים בצורה משכנעת , כי כזאת ורק כזאת היתה מחשבתם של המחוקקים : במלים "בית לאומי" נתכוונו הם לרוב יהודי . אולם כדי שנוכל לדרוש , שגם שותפינו יכירו בפירוש זה , עלינו קודם כל לקבוע , אם זהו הפירוש שלנו ואם לאו . " ברית שלום" ומר וייצמן טוענים שלא . הבה יחליט על כך הקונגרס . התעכבתי רק על הצד המשפטי של השאלה : לא פחות חשובים הצדדים האחרים , כגון הפוליטי והרעיוני . מבחינה פוליטית גרמו לנו "ברית שלום" ונאומו של ד"ר וייצמן בברלין נזק רב . קשה לדרוש עזרה מצד הציבור או השלטון לגביית חוב , כאשר נציגיך שלך עצמך מצהירים , כי בשטר לא צויין סכום החוב . ואשר לצד הרעיוני — שמועה זו , כאילו הציונים עצמם הסתלקו מרעיון המדינה היהודית , הפכה את הציונות לפרט זעיר וחסר גוון , והרחיקה ממנה חלק ניכר של הנוער היהודי . יש לשים קץ לזה . לחדול להשתעשע , ודי . העובדה השנייה , שבה צריך להתחיל החינוך המחודש , היא הצהרה על כך , שבין הציונות מצד אחד לבין פעולות הממשלה , הצהרותיה וכוונותיה מצד שני — ישנו ניגוד שאין ליישבו . אחרי הפרעות ו"הספר הלבן" היה הדבר ברור לכולנו , אך מאז פורסמה איגרת מאקדונאלד , ומסביב לה התחיל שוב אותו מחול עיוועים : " ) satisfactory משביע רצון . ( " "בכלל" אנו שוב מרוצים , יש "בסיס לשיתוף פעולה . " זה לא אמת . איגרת מאקדונאלד היא מסמך לא פחות מזיק מאשר "הספר הלבן ; " היא מאשרת את "הספר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help