sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

ישראל . מלבד זה , חשוב לחקור עוד שאלת מים אחת — אגירת מי גשם ואפשרות ניצולם של ערוצים שונים לשם מטרה ז 1 ( הנה , למשל , בשביל המאגר העיקרי לשירות תחנת כוח החשמל על הירדן , ששטחה מגיע לקילומטר מרובע אחד , נוצל נקיק טבעי . ( כדי לחקור ולברר את כל זה , נחוץ גם הרבה זמן , גם מספר רב של עוזרים מומחים , העובדים בעת ובעונה אחת באזורים שונים , כלומר , דרושות הקצבות כסף גדולות . נוסף על כך ( ואולי בעיקר — , ( כוח הקליטה של הארץ תלוי באפשרויות השיווק והיצוא . כדי לברר צד זד . של העניינים , היה צורך לחקור את השווקים בארצות הסמוכות — סוריה , מצרים , עיראק , ואולי גם בארצות רחוקות יותר . לאחר ביצוע כל הדברים הללו , היה ' אפשר — אמנם לא במלוא הביטחון , ואולם לפחות על סמך ניחושים והשערות צנועים — לחוות דיעה , אם תהא ארץ ישראל מסוגלת להכפיל או לשלש את אוכלוסייתה במרוצת עשרות השנים הקרובות . מר סימפסון נסע יחידי . הוא הגיע לארץ ישראל ב 20 במאי , והגיש לממשלה את הדין וחשבון שלו , המקיף 185 עמודי דפוס , בלוויית לוחות סטאטיסטיים , ב 22 באוגוסט — בסך הכל שלושה חודשים ושני ימים . דבר זה היה מצחיק , אילמלא היה טפשי . עם זאת מחייבת מידת הצדק לציין , שלגבי שתי שאלות מודה מר סימפסון עצמו : איני יודע מאומה . עושה הוא זאת דרך אגב , ובכל זאת ... השאלות האלו הן : השקיית ושווקים . בעמוד 86 הוא כותב : "הערותי מתייחסות רק לגבי אי אלה מקורות השקייה שכבר ידועים . נחוץ מאוד לבצע נסיונות לשם חיפוש מקורות חדשים ... כדאי היה להקציב סכומים ניכרים לשם עריכת חקירה הידרוגרפית של ארץ-ישראל , מתוך תקווה למצוא את פלס המים של המעיינות והמים הארטיזיאניים , אם ישנם כאלה . נחוץ כמו כן לחקור את המקורות הקיימים ולעבד תכנית לשם ניצולם המדעי והכלכלי . " מכאן נובע — לפי הודאתו של המומחה עצמו — שעל הצד הזד . של העניינים עדיין לא ידוע דבר . כי "יש צורך לחקור את השאלה בדבר אפשרויות השיווק — , " זאת מזכיר מר סימפסון פעמים אחדות , בשעה שהוא מדבר על ענפי התוצרת של ארץ-ישראל . משמע , שהוא עצמו מודה כי אין הוא יודע . זה בעצם מספיק כדי לשלול כל ערך מחוות הדעת ה"מומחית" של מר סימפסון . כמעט כל השאלה בדבר האדמה ה"ראוייה לעיבוד" בארץ ישראל

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help