sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

s נםוליאון אמר : "מייחסים לי נצחונות שנחלתי בקרבות שלא היה לי מושג עליהם . " כמיניאטורה של חיי יום יום נתקלים רבים מאתנו באותו מצב דברים . אומרים לו לבנקאי לעיתים קרובות : ברכותי , ביצעת פעולה זאת בהצלחה גדולה להפליא ! — ואילו הוא עצמו היה באותה שעה במראנו ולא היה לו כל מושג על פעולה זו . אפילו לליצן פופולארי מייחסים חידודים שעליהם שמע בפעם הראשונה בחייו . מובן , שאני מבין את כל ההבדל שבין הפגנה לבין ניצחון . אך , מצד אחר , אני מייעץ לא לשכוח גם את הדמיון שבין הפגנה לבין ניצחון . היישוב מושפל כל כך , מדוכא כל כך , פגוע כל כך , עד שמחאה ממש פורצת מכל נקבובית , — המחאה נחוצה כמו שנחוץ לפתוח חלון בחדר טחוב . אבל הם מפחדים לפתוח חלון . אם ישאלו אותם : התרשו לפחות לפתחו קצת — ? יצעקו הם : למען השם , אין צורך ! אך אם יתפרע בן בלתי ממושמע ופשוט ינפץ שימשה , הרי שגם דבר זה , בתוקף לחץ הווי יום יום שלהם , — ואף הווי יום יום שלנו , זה של הציונות כולה — יהיה בגדר תופעה , השייכת לסוג תופעות הניצחון . מי אינו יודע זאת , — כי במצב של דיכאון , בייחוד דיכאון עצמי , — הרי דבר אמת הנאמר בעוז הוא כבר "ניצחון" והחשוב בנצחונות הוא הניצחון על הפחד העצמי . הנקל לתאר לעצמנו את מצב רוחו של כל אדם הגון בתל אביב באותו יום . הגיע מר שילס , אותו איש אשר — ... ובעיר הראשית של היישוב הפגוע , בבירת ההתיישבות של הציונות המושפלת , עורכים לכבודו "מסיבת תה . " עד כה לא ברור לי מן המברקים , מי הוא שערך את מסיבת התה — האם הסתדרות העובדים או מועצת העיריה ; יהא זה אשר יהיה , יהא אלוהים עמו , — תעלול עבדות זה לא יירשם בכרטים עבודה שלו . ומסביב מהלכים או יושבים בבתיהם אזרחי תל אביב ומתנסים בחוויית הנאה רוחנית : הוא בא כדי לטבענו , והנה בשמנו עורכים חגיגות לכבודו . אין מה לעשות , הם יושבים ומלחשים בינם לבין עצמם באץ-אומר . "בוז . " ולפתע מהדהדת קריאת "בוז" ברחוב , בקול רם כל כך עד שהיא נשמעת למחרת היום בפאריס , בלונדון ובניו יורק . קרוב לוודאי , שהיה זה אחד הרגעים היפים ביותר בחייו של תושב תל אביב מזה חודשים רבים מאוד . והנה , זה שנים רבות , שאת כל הנצחונות האלה — כל פרץ של דבר אמת מבעד להווי הפחדנות של חיי יום יום פגועים וכנועים — מייחסים באורח אוטומאטי לנו . במקרים רבים אין זה נכון , ואיננו ראוילם לכבוד הזה , אך אין התושב מטה אוזן להכחשות — אם נכון הדבר , הרי משמע שזה אנחנו . מה לעשות — לוא יהי כן .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help