sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

המתגוללים בהווי גניחתם . מצד אחר נתגשם החלום על העתקת בעיית המיעוטים מסמטאותיהן ( או מצינוקי הכלא ) של המדינות השונות לזירה רחבה יותר , — "אימפריאלית , " והוא נתגשם אפילו במידה שהיא מעבר למשוער : הוויכוח מתנהל עכשיו במישרין בזירה העולמית . ( בקשר לזה יש לציין פרט אחד : פרט קטן , אבל אופייני כשלעצמו לא פחות מהדיונים בז'נווה . אני מתכוון לעיתון הפאריסאי "טאן" — לא ליחסו לתביעות המיעוטים , שהוא , כמובן , יחס עויין ורוגז , — אלא לטרמינולוגיה החדשה שלו . אם כי בשפת חוזי השלום עדיין מכנים את המיעוטים כמיעוטים " גזעיים" או "דתיים" או "לשוניים , " ויתר "טאן" הזקן על צביעות זו והוא כותב במישרין , הן בכרוניקה והן במאמר המערכת : "מיעוטים לאומיים , " ואפילו בלי מרכאות . הרבה מים היו צריכים לזרום לשם כך תחת הגשרים , ולא רק מים . ( ... על כולנו לגשת לבעיית זו ולבחנה יותר מקרוב . באומרי זאת , איני רוצה בשום פנים ואופן להפחית מזכותם של "מאת המומחים" שהוזכרו , העוסקים בה אצלנו זה מכבר . נהפוך הוא , — הם סייעו במידה לא מועטת לכד , שבעיית המיעוטים תעלה על הבמה העולמית . מישהו מחברי המועצה של חבר הלאומים אף אמר , כר מספרים , כי כל בעיית המיעוטים הומצאה למען היהודים ; או משהו מעין זה . הדבר , כמובן , אינו כך ; אבל אמת הדבר , כי מכל הלאומים , שרחשו וטרחו בשנת 1919 במסדרונות ועידת השלום , — נתגלו היהודים מוכנים ביותר , מבחינת הבנתה לאשורה של בעיית המיעוטים הצרופה ; ודווקא הודות להלסינגפורס . אותם האנשים פועלים בזירה הזאת גם עכשיו ; אבל מספרם קטן , ומן הדין היה שיהיו רבים . על הקו הזה יצטרך לתת את דעתו במהרה גם הרוויזיוניזם . כמה מלים על מצב העניינים העובדתי . הודות לשורה שלימה של חוזי שלום הועמדה בעיית המיעוטים על הפרק ; אך , מובן , שהיא בהחלט לא נפתרה . מגרעתם העיקרית של חוזי השלום היא בכך , שהם קבעו אי אלו זכויות , אך בסובייקט הזכויות האלו לא הכירו . אפילו לציונות העניקו — לפחות על הנייר — סובייקט מוכר — נושא השאיפות המוכרות במאנדאט : " הסוכנות היהודית . " למיעוטים , בתור שכאלה , לא העניקו אפילו צורה כזאת . בינתיים , הן לפי שפרינגר והן לפי תכנית הלסינגפורס , — תחילתו של פתרון בעיית המיעוטים היתה בהקמתן של התאגדויות ציבוריות משפ טיות של כל מיעוט נתון . לפי חוזי השלום אין התאגדויות כאלו , ולפי דעתם של אי אלה שליטים בפועל — גם אינן יכולות להיות . נציג יוון אמר בז'נווה : "מועצת חבר הלאומים כבר קבעה לא אחת , שלא ניתן לראות במיעוטים קהילות אוטונומיות בתוך המדינה . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help