sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

בגדוד . היחסים עם הערבים משתפרים . הוא הוכיח בקונגרסים שאין אדמה פנוייה וראוייה לעיבוד בארץ ישראל ; עכשיו הוא "תובע" מן הממשלה אדמות פנויות וראויות לעיבוד . מבמות הקונגרסים ומבמות אחרות היה הוא מוכיח , כי בעלי התעשייה שלנו — הם סוחרי כפתורים משניפישוק , ואינם ראויים לשום חסות ועידוד ; עכשיו הוא "תובע" מכסי מגן . אחרי הטבח הוא "איים" על מאקדונאלד , שהוא יתפטר , אם מאקדונאלד לא ייכנע ; מר מאקדונאלד עדיין עומד במרדו , ומר וייצמן טרם התפטר . קשת צבעים , ולא אדם ; הכל יכול הוא להגיד — ועם זה תמיד בלא לחשוב על כך כלל . מתחת לרב גוניות ז 1 של השקפות חדשות מדי שבוע בשבוע מונחים שני יסודות מוצקים : השכלה מדינית עמוקה וטאקט רב . שני אלה נתגלו בבהירות במחזה האחרון בברלין , נסו נא אי פעם לבחון את מר וייצמן : מה זה מדינה דו לאומית ? למה אתה מתכוון בדברך על "קהילה אוטונומית" ? תתקבל אותה התוצאה שהיתה מתקבלת אילו שאלנוהו בשנת : 1919 איר אפשר לעשות את ארץ ישראל "עברית , כמו שאנגליה אנגלית — , " הרי באנגליה אין מיעוטים לאומיים , ואילו בארץ ישראל יש ? האמנם אתה רוצה לגרש את כל הערבים ? או ליהד אותם — ? אילו שאלוהו זאת אז היה מר וייצמן מודיע ברוגז , שאין הוא רוצה לא לגרש ולא ליהד את הערבים . ואם כן — כיצד אמר זאת ? פשוט מאוד : הוא לא חשב . הכריז מתוך השראה . מתוך אינטואיציה . כשאדם מקפץ ומדלג על פסגות האינטואיציה , הרי מה לו ולקטנות כאלו , כמו מיעוטים לאומיים , ההבדל בין Nationaistaat ( מדינה לאומית ) ובין Nationalitatenstaat ( מדינת לאומים ) ויתר המדעים ? א , 1 נגיד , מדינה דו לאומית וקהילה אוטונומית ? אנו עומדים כאן על גובה השכלה כזה , שמלים לועזיות נאמרות בלא כל יחס לתוכנן , פשוט , משום הן לועזיות ורבות משמעות , כמו בסיפור על אותו רוקח , שהיה מתאונן : "כל הלילה כאבו השיניים — ממש עינויי טאנטאלוס " 1 ושוב בנוגע לטאקט . דרשת המוסר על סוחרי הכפתורים משניפישוק נישאה דווקא בה בשעה שהשתדלו בעלי התעשייה בארץ ישראל בדבר מכס מגן . בקונגרס באזל הכריז מר וייצמן , שממשלת אנגליה תצביע מייד על דלת היציאה לאותם הציונים שיעיזו להביע בפני אותה הממשלה אי שביעות רצון מן המדיניות הבריטית : הדבר נאמר בה בשעה שבוועדה המדינית כבר היו מוכנות ההחלטות , המביעות אי שביעות רצון מרובה . והמימרה , שלפיה אין לנו צורר במדינה יהודית נאמרה באוגוסט , 1930 ימים אחדים לפני התכנסותה של מועצת חבר הלאומים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help