sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הערבים מן הארץ" ( פרוטוקול הקונגרס הציוני ה 17 במקורו הגרמני . ( בהכרזותיו אלו הגדיש ד"ר וייצמן את הסאה והביא לכך , שפקעה סבלנותם אפילו של חסידיו ומעריציו ; בעטיין הודח מכהונתו והוחלף בנחום סוקולוב . מכאן , שתביעת הצה"ר מן הקונגרס להכריז מפורשות על ה"מטרה הסופית" של הציונות לא היתד , בחזקת קריאה להפגנת ראווה , אלא כורח שעה לאפשר ניתיב ברור שיל דרך המאבק על ארץ ישראל . באישור או אי אישור ה"מטרה הסופית" של הציונות היה מותנה איפוא המהלד הציוני לגבי העמדה כלפי ממשלת המאנדאט , משמע , בתחום יחסי חוץ , ואילו בחזית פנים הועמד הרוויזיוניזם בפני שתי בעיות נוקבות : המשך פעילות במסגרת ההסתדרות הציונית או פרישה מתוכה , וכן הגישור על פני חילוקי דעות אידיאולוגיים בתוך מפלגת הצה"ר גופה . ראשית , הבט זיקתו של ז'בוטינסקי להסתדרות הציונית . מתחילת דרכו לא הגה ז'בוטינסקי חיבה יתירה למימסד הציוני ולמנהליו . סיבת הדבר לא היתד . נעוצה רק באישיותו האינדיווידואליסטית , בנטייתו להלך בשביל היחיד שלו , אלא בחילוקי דעות לגבי עצם הגישה לדרך ההגשמה הציונית . מלכתחילה תפס הוא את הציונות תפיסה מהפכנית ; מטרת הציונות לא נראתה לו רק כדרך להציל את עם ישראל ממצוקתו הפיסית בחיי יום יום שלו בגלות , אלא גם כאמצעי לשנות את אופיו של העם , לעקור את מנטאליות הגלות המקננת בנפשו . הוא היה סבור , שהרוויזיוניזם הוא , לפי עיקר מהותו , לא מפלגה מדינית והשקפת עולם בלבד , אלא , מעל לכל , " גזע נפשי" ; בייחוד כשפקדו את המחנה הציוני משברים הצביע ז'בוטינסקי על כך , ש"תהום פסיכולוגית" מפרידה בינו לבין יריביו . מטבע הדברים , לא על נקלה ניתן היה להבטיח שיתוף פעולה פורה בין שותפים למפעל אחד השונים זה מזה באופיים , ומכאן מקור ההתנגשויות והחיכוכים בינו לביניהם . באחת מישיבות ההנהלה הציונית , בעת שעוד נימנה עמה ז'בוטינסקי , ניסה יצחק גרינבוים להסביר תופעה מתמיהה אחת בעיניו : " כיצד להסביר את העובדה , שז'בוטינסקי הוא הגיבור של כל ישיבותינו ? אני מסביר את הדבר לעצמי באופן זה : ראשית , משום שאוהבים אותו , ושנית , משום שיש לו הכישרון לשוות אופי דראמאתי לדברים שאינם דראמאתיים כלל . " באחת משעות הווידוי ניסה ז'בוטינסקי גם הוא להתחקות על מקור הרוגז שהוא מסב לחבריו בעבודה , ואפשר , שלבו לפיו לא גילה , כי הסיבה נעוצה בעצם מקוריות הגותו , בעובדה שהוא איש חזון ופעמים אדם כפוי שליחות לשמש כעין "קאסאנדרה" ולהתריע על סכנות שאין רוב הבריות & ק 1 ות להתבאר עליהן . יש לזכור , כי כאשר פרש ז'בוטינסקי מן ההנהלה הציונית ב , 1923 הוציא

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help