sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שהיתה נקוטה בידי ההנהגה הציונית . בנאומו בקונגרס הציוני ה 17 הוא הוקיע את הניסיון לערפל את מטרת הציונות , ניסיון שיש בו כדי לצמצם מראש את תנופתה . "נשקפת לנו סכנה , כי ייעלמו הפאתוס הציוני הטהור וההתלהבות הציונית הטהורה . " יש לה לאמת השפעה מטהרת ; דרכי התחמקות וכפל לשון טובים , אולי , לפוליטיקנימ אופורטוניסטים , האמונים על אחד בלב ואחד בפה , אך בדרך זו לא ניתן להוליך המונים בדרכו הקשה והנפתלת של מפעל חלוצי מהפכני . טבעם של ההמונים שהם מקבלים חצאי אמת , המשוננים באוזניהם , כפשוטם , ומתוך כך מתערערת אמונתם באמיתות יסוד . והרי דוגמא אחת מאלפת : כזכור , קדם לפרעות תרפ"ט הסכסוך בשאלת זכויות היהודים לכותל המערבי . מזימת השלטון הבריטי בארץ להתנכל לזכויות אלו קיבלה את הגושפנקא גם של הוועדה הבינלאומית שנתמנתה מטעם חבר הלאומים לפסוק הלכה בעניין הסכסוך , ומסקנותיה עוררו מורת רוח בקרב רוב היישוב העברי . והנה , היתה לו לעורך "הפועל הצעיר" דעה "מקורית" משלו ; מתוך רצון להשלים עם המצב הקיים היה הוא מוכן להתכחש לערכי האומה שנתקדשו במרוצת הדורות : "מבחינה דתית מדינית / ' כתב , "ניתנה לפסק דין זה ( של הוועדה הבינלאומית , — י . נ ( . הערכה קלאסית כמעט , בקיצורה ובתוכנה הקולע , על ידי הרב זוננפלד דווקא : 'הסידור הזה יספיק לנו עד ביאת הגואל ... ' זאת היא תשובה של מאמין , שיש בה הרבה יותר הכרה עצמית מאשר בדברי אלה המתפללים בעווית של דרווישים ומכריזים 'הכותל כותלנו ... ' מתי ראתה הציונות בכותל המערבי את האמביציה המדינית שלה , את נקודת השריפה של מאווייה וגעגועיה למולדתי ... 'שריד מחמדינו' היתה ותהיה תמיד לציונות אדמת החולה ואדמת בית שאז ואדמת עמק הירדן ורצועת החוף וכוי וכוי , אשר עלינו ליצור עליה יישוב עברי הקולט ומכלכל המונים — ולא 'כותל המערבי ' ו'הר המוריה ... ' גילויי כפירה קשים מאלה העלה ד"ר חיים וייצמן ערב פרסומו של " הספר הלבן" של פאספילד ובעצם ימי הקונגרס הציוני ה . 17 בישיבת הוועד הפועל הציוני בברלין אמר נשיא ההסתדרות הציונית , ב 27 באוגוסט : 1930 "המדינה העברית לא היתה מטרה כשהיא לעצמה , אלא רק אמצעי למטרה . בתכנית באזל אין מדברים על מדינה עברית . גם בהכרזת באלפור אין מדברים עליה" ( העולם , 9 בספטמבר . ( 1930 ובראיון למנהל הסוכנות הטלגרפית היהודית ( יט"א , ( יעקב לנדאו , בימי הקונגרס , אמר וייצמן : " אין לי לא הבנה ולא אהדה לרוב יהודי בארץ ישראל . רוב אינו ערובה ^ בטחון , ורוב אינו נחוץ לפיתוחה של ציוויליזאציה ותרבות יהודית . העולם יפר # את התביעה לרוב יהודי כך , שאנו רוצים להשיגו כדי לגרש את

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help