sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

" ) ובשביל" - כלומר : ורב יהודאי אף הוא כתב קודם בנושא . ( ... אמנם , קיומה של איגרת זו של רב יהודאי אינו מוכח ממקורות אחרים , והדבר עדיין טעון בירור . כמו בחלקים אחרים של האיגרת , גם כאן , בחומר החדש , חוזר רב פירקוי תמיד לדבריו של רב יהודאי , שהיה רבו של רבו מר רב רבא , כאמור . כך בסעיף הראשון של החומר החדש ( סי' א ) הוא מזכיר באמצע דבריו ? "ועוד שאלו אותו [ כלומר , את רב יהודאי ] אילו שמתירין נדרים ושבועות , " ... ומן הסתם שגם הסעיף ההוא התחיל במילה "ובשביל" ( אלא שהדף שלפנינו מתחיל באמצע העניין , ( וכן ביתר הסעיפים המתפרסמים כאן ( סי' ב-ז ) שכולם מפנים לדברי רב יהודאי : "ובשביל שמוציאין ספר תורה במנחה שלימים טובים , " ... "ובשביל שמוציאים ספר תורה בפורים ביום חמשה עשר , " ... וכן הלאה . איגרת זו של רב פירקוי בן באבוי נודעה לנו היום מתוך שיקומה משרידי הגניזה , וקשה לדעת עד כמה היה החיבור נפוץ אצל חכמי ישראל בימי הביניים , מחוץ לאגן ים התיכון ( אזור החומר שבגניזה . ( החיבור קיים לפנינו היום בתוך חמישה עשר עלים בערך , שהועלו בידי החוקרים מן הגניזה וזוהו כשרידים מחיבור זה . רובם פורסמו בעבר . העלים הללו שייכים לחמשה עותקים של החיבור שנכתבו בידי סופרים שונים ובמשך הזמן נפרדו העלים ונפלו כולם לגניזה . לפני כארבעים שנה מצא שרגא אברמסון בין שרידי הגניזה שבקמברידג' ( לקראת מיונם בסדרה החדשה של אותו אוסף ) שני דפים חדשים מן החיבור , REJ , 70 ( 1920 ) , pp . 136-137 ובמבואו שם , עמי . 115 כן ראה ; גינצבורג , גנזי שכטר , ב , עמי ; 559 דנציג , מבוא להלכות פסוקות , עמי , 22 הערה 6 . 30 יצויין , שגם כמה תשובות גאונים מתחילות במילה "בשביל , " ראה למשל אצל י' ברודי , תשובות רב נטרונאי גאון , ירושלים תשנ"ד , עמי . 48 7 רק שני חלקים מן האיגרת הגיעו לידינו מהספרות ההלכתית והמדרשית שמחוץ לגניזה , ושניהם בעילום שם המחבר . והם : ( א ) דרשה בשבח התורה שבעל פה וישיבות הגאונים שבתחילת האיגרת , והיא ידועה מכבר ממדרש תנדוומא ( הנדפס ) לפרשת נח , סי' ג . רומה כי החומר חדר לנוסח התנחומא טרם עריכתו הסופית ( באיטליה ;(? ( ב ) חל ק אחר של האיגרת , על חשיבות מצוות תפילין , כלל ר' יהודה ברצלוני ב"הלכות תפילין" שחיבר . אף שהחיבור ההוא לא הגיע לידינו בשלימותו , '' עניין תפילין" שבו ידוע ממקורות אחדים . ראה דנציג , מבוא להלכות פסוקות , עמי . 456-454 חוץ משני המקורות הללו נעלם חיבורו של רב פירקוי לגמרי ממורשת הספרות הרבנית של ימי הביניים , מחוץ לגניזת קאהיר . וראה : מ"ע פרידמן , "התנגדות לתפילה ולמנהגי תפילה ארץ ישראליים , " שי אליצור ואחרים ( עורכים , ( כנסת עזרא : ספרות וחיים בבית הכנסת ( אסופת מאמרים מוגשת לעזרא פליישר , ( ירושלים תשנ"ה , עמי . 70 כן ראה : הנ"ל , "על טענת פירקוי בן באבוי בדבר מציאת ספרים גנוזים של הירושלמי , " סיני , פג ( תשל"ח , ( עמי רנ-רנא . על הדרשה בשבח התורה שבעל פה , ראה גם להלן בהערה גו . 8 לוי גינצבורג חזר והדפיס את הדפים שנתפרסמו עד ימיו , וצירף להם מבוא מקיף . ראה : גנזי שכטר , ב , עמי . 575-504 ראוי לציין גם את מאמריהם של מאן , לוין ושפיגל על החיבור ( הוזכרו לעיל בהערות . ( 5 , 2

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help