sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

לנושאים ההלכתיים הנידונים בהם - הן ברקע התלמודי לחילוקים הללו שבין מנהג ארץ ישראל ומנהג בבל , והן בהשתלשלות הדברים בספרות הגאונים . רב פירקוי בן באבוי חי בבבל ויצק מים על ידיו של מר רב רבא , שהיה מתלמידיו של רב יהודאי גאון ( רב יהודאי כיהן כראש ישיבת סורא באמצע המאה השמינית . ( בזכותו של רב יהודאי , בשמו ועם תורתו בידו , יצא רב פירקוי להילחם נגד "מנהג" ארץ ישראל שקנה אחיזה , כדבריו , בעיר קירואן ( שהייתה עיר מתפתחת באותם ימים והיגרו אליה יהודים , הן מארץ ישראל והן מבבל . ( לדעת רב פירקוי , ההלכה הארץ ישראלית הייתה לקויה ממקורה בגלל ה"שמד" שהפסיק את המסורת החיה של התורה שבעל פה בארץ ישראל , לעומת המסורת החיה והבלתי נפסקת של ההלכה התלמודית הבבלית , שהמשיכה בימיו בבבל דרך ראשי מתיבתא של שתי הישיבות , סורא ופומבדיתא ( ראה בדבריו המובאים להלן . ( בטענה זו יצא רב פירקוי גם להעלות את סמכותם של גאוני בבל בתפוצות . במקום זה באיגרתו מסביר רב פירקוי את הסיבה העקיפה לכתיבת דבריו לקירואן ו משום שבאו תלמידים מן המתיבתא שבבבל ובנסיעתם מערבה לקירואן שהו זמן מה בארץ ישראל ולמדו שם את מנהגי המקום , ואותם התלמידים הכניסו בטעות את מנהגי ארץ ישראל בבואם לעיר . וכך כתב שם ? "שמענו שבאו אצלכם [ כלומר , לקירואן ] תלמידים מישיבה [ כלומר , מן המתיבתא שבבבל ] ומהן שהיו שכני בארץ ישראל ולמדו מנהג ארץ ישראל , ובעונותינו גזרו שמד ונסתלקה ישיבה מארץ ישראל . ועכשו חמש מאות שנה חזר שמד עליהם שלא יתעסקו בתורה ונהגו מנהג השמד ולא הנהיגו מנהג השמד עד היום . " כמעט בכל סעיפי האיגרת מפנה רב פירקוי לנושאים שהיו כביכול בפולמוסו של רב יהודאי גאון בעניינים הללו ממש , ומכך משמע שגם הגאון כתב איגרת דומה קודם לכן , כדי לאשש את ניהוג ההלכה על פי התלמוד הבבלי . במקום אחר באיגרתו , כתב רב פירקוי במפורש שרב יהודאי כתב איגרת כזו , ודווקא לארץ ישראל : "ואךו הוא [ כלומר , רב יהודאי ] כתב לארץ ישראל בשביל סירכא 5 ובשביל כל המצות שנוהגים בהן שלא כהלכה - ! " וכאילו כל הנושאים שבהם דן רב פירקוי בחיבורו הנוכחי כבר נידונו בעבר בידי רב יהודאי באיגרת קודמת ירושלים תשנ"ו , עמי ; 243-241 הנ"ל , "בני המגרב וקשריהם לארץ ישראל במאות טי-י"א , " של , 0 ה ( תשמ"ז , ( עמי . 39-31 ראה בכותרת שהובאה לעיל . רב פירקוי הזכיר את רב יהודאי פעמים רבות באיגרתו , תמיד בתארים נפלאים המדגישים את חכמתו ובמיוחד את שמרנותו למסורת ההלכה . ראה ; נ' דנציג , מבוא לספר הלבות פסוקות , ניו יורק וירושלים תשנ"ג ( מהדורה חדשה , תשנ"ט ) [ להל ן ו דנציג , מבוא להלכות פסוקות , [ עמי ; 22-20 על רב רבא , ראה שם , עמי , 29-28 הערות . 69-68 כך בקטע שפירסם לוין ( לעיל , הערה , ( 2 המתוקן על פי הקטע שפירסם שפיגל ( שם . ( על התאריך שאליו התכוון רב פירקוי בכתבו "ועכשו חמש מאות שנה , " ראה דנציג , מבוא להלכות פסוקות , עמ' , 28 הערה . 67 ראה J . Mann , "Les Chapitres de Ben Baboi et les relations de R . Yehoudai Gaon avec la Palestine " , ;

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help