sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

. בדורנו , דור ה'גניזה / עמדה ארץ ישראל בראש כל הארצות" . ' במשך ארבע חמש מאות שנים ( לערך ( 1100-600 חיו בארץ ישראל עשרות רבות של פייטנים י , ' כאן מעטים ( לפי סדר אל ף בית ) ו אלעזר הקליר , אלעזר בן פינחס , יהושע הכהן , בן מסרניה הכהן , יוסי בן יוסי , יוסף בן ניסן משוה קריתים , יניי , ישועה בן נתן , מבורך בן נתן מעזה , משה בן יצחק הסופר מצור , פינחס בן יעקב מכפרא , שלמה יצחק החבר בן מאיר גאון , שמואל בן הושענא השלישי , שמעון בן מיגס . ' תורת הבלשנות הארצישראלית , ' המקיפה מקצועות ספרות שונים , והיא צמחה בהשפעת תקופת ההשכלה הערבית , מתורת הספרות ומתורת הבלשנות . טיפוח המקרא וספרות המסורה למקרא , פרשנות המקרא , המילונות בכלל והמילונות המקראית בפרט , תורת הלשון העברית על כל חלקיה ( תורת ההגה , תורת , תורת השם ותורת המלות , ( תורת המליצה ותורת האיגרות האמנותיות , החרוזות והשירה , תורת דקדוק המסורה — כל אלה כלולים כאן . מקצועות האלה היו חשובים מאוד להשכלתו של המשכיל בימי הביניים , ועוררו רב בנפש האדם , אשר ביקש להגיע לרמה החדשה של האיש המשכיל . המרכז והחשוב יותר היה בארץ ישראל , במשך ארבע מאות השנים שלאחר כיבושה המוסלמים , . 1050-650 לתולות הפיוט בארץ ישראל , ידיעות המכון לחקר השירה העברית בירושלים , ה ( תתי"ט , ( עמי קט . זולאי הוא שקבע את ארץ ישראל כמרכז הפיוט , כמו שקבעו יצחק בער ובךציון דינור את ארץ ישראל במרכז ההתרחשויות בתולדות ישראל . אולם , אין להקדים את התקופה הקלאסית של הפיוט למאה השביעית , כי זו הושפעה מההשכלה הבלשנית החדשה . ועיין א"מ הברמן , תולדות הפיוט והשירה , כרך א , ירושלים תשל"ב , עמי , 20-17 גג ; עי פליישר , שירת הקודש העברית בימי הביניים , ירושלים תשל"ה , עמי -10גו . עי"ש , עמי קט-קפ,- עזרא פליישר , שם , עמי . 118 מן הראוי לשים לב , כי היו הפייטנים בני מקומות שונים בארץ ישראל : כפרא ( ליד טבריה , ( עכו , צור , שוה קריתיים ( בגולן ) ועוד . מן הראוי לשים לב גם לתארים ? , החבר ; 2 — הכהן ; 2 — הסופר : 2 — משה בן יצחק , פינחס בן יעקב מבפרא ראש הישיבה בעל המסורה . רגיל הייתי לכנותה 1 תורת הבלשנות הטברנית , ויש סמך ותמך לכינוי זה , כי טבריה שימשה מרכז הבלשנות זמן רב לפני כל מקום אחר בארץ ישראל י אולם החלטתי לשנות את המלה האחרונה , אחרי אשר מלומר יהודי בלנינגראר למד מכינויי כאילו העוסקים בבלשנות העברית במקומות אחרים בארץ ישראל , וביחוד בירושלים , אינם נכללים בכינוי הטברנית . ויירשמו כאן מאמרים אחדים משלי בסוגיה זו שנדפסו לאחרונה ; צונץ , קראוס ושלום שונים משנתם ב"ספר יצירה , " סיני , עד ( תשל"ד , ( עמי מב-סו ; תורת הבלשנות הטברנית מהי , ספר בן יהודה , תל אביב תשמ"א , עמי 1473-460 ההיתה שיטת שרשים רבגונית או לא , בית מקרא , כרך יז ( תשל"ד , ( עמי . 224-202 בני טבריה מכונים "דורשי צחות" ( הישוב , עמי , 11 סי ם " ;( 1 שקורא מקרא בדיקדוק חשוקת" ( שם , עמי , 11 סיי . ( 30 גם תורת המליצה , הפרוזה החרוזה , טעונה חקירה מיוחדת , כי אף זו צמיחתה בארץ ישראל ; ותובא כאן ראיה אחת מדברי רס"ג , בפירושו לספר יצירה , פאריס , 1891 עמי : 23 "וגחן ראימא נכתב פי רטאילנא : שבחי שלום וחבשי ברבות וחשבי תבונות ( שבח , חבש , חשב ) מבטחי שלום ומבהטי ברכות ומטחוי חכמות ( בטח , בהט , טחו ;( הנצי שלום וחצני ברכות וצני רצון ( הצן , חצן , צני . " ( הנצי , כך בכה"י כפי שציין הרב יוסף קאפח , וביטל את תיקונו של לאמבירט , אשר לא ידע לבאר את המלה הכתובה בכה"י . עיין פירוש ספר יצירה , מהדי יי קאפח , ירושלים תשל"ב , מט-נ : ני אלוני , השיטה האנאגרמאטית של ספר יצירה , טמירין , א ( תשל"ב , ( עמי . 60 הכוונה לשירה החילונית ולשירה הלימודית . כמו דקדוק המסורה בחרוזות , וכבר כתבתי מאמר מיוחד לנושא זה , ויחחו י ' - " יקרוב . נמצא , כי צמחה שירה חילונית במזרח .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help