sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

הויכוח החריף ביותר התנהל בין הרבניים לקראים ביחס לסימני הניקוד והטעמים בספר התורה . ' הקראים טענו , כי סימני הפיסוק , סימני הניקוד וסימני הטעמים ניתנו מסיני כמות שהם , כשם שניתנו המלים ( תיבות ) והאותיות באותו מקום . לא יתכן שהתורה , תורת חדו תינתן בצורה לקויה בחסר . אף נמצא להם כתוב מפורש : "תורת ה' תמימה משיבת נפש , עדות ה' נאמנה מחכימת פתי" . ' אין ספק , כי שלושת מיני הסימנים מקילים בהרבה את קריאת התורה בציבור , שכל יהודי היה חייב לקרוא בה בעצמו , ומנהג זה נוהג עד עצם היום הזה בעדת הקראים . לעומתם טענו הרבניים , לא ניתנו שלושת מיני הסימנים בסיני , ומעולם לא היו רשומים בסימנים כתובים ומסומנים . כל בני ישראל יודעים אותם על יסוד השמיעה הנמסרת מדור לדור מימי מעמד הר סיני , עד שהחלו סופרים לרשום סימנים אלה בכתב בספרי לימוד ובספרי מקרא לקריאה שלא בפני הציבור . התורה ניתנה מסיני על גבי קלף , בצורת מגילה דווקא , ובלי כל סימנים שהם . היותה של ארץ ישראל מרכז הספר העברי בימי הביניים קשורה קשר בל יינתק בתורה שנלמדה והופצה מארץ ישראל באותה תקופה . שכן , מארץ ישראל יצאה התורה ונפוצה לכל תפוצות ישראל בגולה , גם בימי הביניים , ובשלושה תחומים בולט דבר זה במיוחד ; א . פיתוח האגדה והמדרש מתקופת חז"ל . כבר ציין י"ל צונץ , כי סוג ספרותי נתפתח מאוד בימי הביניים , וזו לשונו : "צא ולמד , שהפעולה הפוריה ביותר ביחס להגדה נעשתה בשלוש מאות השנים , שהן עיקרה של תקופת הגאונים ( לערך משנת 680 עד , ( 980 שבה נקבצו ונתרבו כמעט כל אוצרות ההגדה הקדומה והמאוחרת שבידנו" . נמנה כאן רק חלק מספרות המדרשים שנוצרו pjo w . ^ N מדרש רבה החל מבראשית רבה שהוא מדרש קדום , ואילו יתר חלקיו ( לתורה וחמש המגילות נחתמו בימי הביניים , והזהיר , ילמדנו , ספר יצירה , פסיקתא דרב כהנא , פרקי דרבי אליעזר , דברי הימים של משה רבינו . ב . הפיוט הארץ ישראלי . כבר הבחין מ' זולאי בחשיבותו של הפיוט הארץ ישראלי וזו לשונו י "מאות בשנים היתה ארץ ישראל בית יוצר אינטנסיבי לספרות הפיוט , והחל מן המאה השישית ועד תקופת מסעי הצלב לא פסקה שירה חדשה מפי היהדות הארצישראלית . תורת הפיוט על צורותיו ותכניו יצאה מארץ ישראל לכל תפוצות הגולה , ולעולם לא נבין הבנה מלאה ביצירות הגולה בלי הכרת יצירותיה של ארץ ישראל . בדורו של צונץ היה חלקה של ארץ ישראל בנכסי הספרות הפיוטית כאין ג 1 עיין במאמר הנ"ל בהע , 4 עמי ; 325-322 עזריה מן האדומים , מאור עינים , מהדי ווילנא תרכ"ג , חלק ב , ; 206-199 אליהו בחור , מסורת המסורת , מהדי כ"ד גינצבורג , לונדון תרכ"ז , עמי 14 . 105-102 תהלים , יט , ח . 15 י"ל צונץ , הדרשות בישראל והשתלשלותן ההיסטורית ( מהדי חי אלבק , ( ירושלים תש"ז , עמי . 168

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help