sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

א בימי הביניים , עד כיבוש הארץ על ידי הצלבנים , ( 1098 ) היה מרכז הספר העברי בארץ ישראלי . לא ארץ איטליה ולא ארץ ספרד ואף לא ארץ בבל ולא ארץ מצרים לא שימשו מרכז לספר הקשור בספר הספרים , המקרא , מסורת המקרא , דקדוק המסורה ; הן אף לא שימשו מרכז לכל הקשור בפיוט העברי לכל סוגיו וצורותיו ובוודאי לא לכל הקשור בתורת הבלשנות העברית . הספר העברי הוא שהביא את החידושים אשר נתחדשו בשדה הספרות המקראית , בשדה התפילה והשירה העברית ובשדה הבלשנות העברית , אשר נתחדשה בראש ובראשונה בארץ ישראל . בימי הביניים עברו על הספר העברי שלוש מהפיכות : א . השינוי הגדול מצורת המגילה לצורת המצחף ; ב . השינוי הגדול שחל בחומר לכתיבה , מחומר הפאפירוס והקלף לחומר הנייר י ג . השינוי הגדול בשימוש בסימנים בכתב לתנועות , מחומר בלתי מנוקד לחומר מנוקד . השינוי הראשון מצורת המגילה לצורת המצחף / הוא המצאתם של הרומיים במאה הרביעית לספירה הנוצרית . הרומיים כינוהו בשם "קודיקס" Codex , codices ) ופירוש המלה ! טבלת עץ . הצורה החדשה של הספר היתה , ספר בצורת דפים מונחים אחד על גבי חברו , והוא היה מכורך בשתי טבלאות עץ משני צדדיו . על שם טבלאות העץ כונה גם הספר : העצם בטבלאות העץ . למצחף היו יתרונות רבים ו א . אפשר היה לכתוב משני הצדדים , ויש בזה חיסכון בחומר כתיבה במאה אחוזים ; ב . אפשר היה לכתוב בנקל יותר , מגודל של מיניאטורה ועד גודל פוליו גדול ; ג . אפשר לכסות החומר הכתוב ולהגן עליו בטבלאות משני הצדדים עשויים עץ או עור ; ד . ניתן לאחסן בנקל יותר על גבי מדפים , ה . ניתן היה להעבירו ממקום אחד למשנהו יותר בנקל : מחיר הספר ירד ביותר מחמישים אחוזים ממה שעלה הספר בצורת מגילה . השינוי השני היה בחומר לכתיבה י , הנייר , העשוי מבד ומסחבות בדים . מקורה ההמצאה הוא בארץ סין במאה השנייה לספה"נ , ולארצות תחת שלטון האיסלאם הגיע במאה השמינית . מסתבר , כי במאה התשיעית כבר נפוץ השימוש בנייר החדש במזרח התיכון . בטבריה אף נוסד בית חרושת לתעשיית הנייר , ואלמקדסי מונה תוצרת הנייר בין סחורות המיוחדות לעיר טבריה : "מטבריה אריגים בשביל כרים נייר ובר כותנה . " מחיר הנייר היה הרבה יותר זול מאשר העור והקלף , למרות שהוטל ג מן הראוי להשתחרר מהדעות המקובלות , כי בבל וספרד היו המרכזים הרוחניים של עם ישראל בימי הביניים , ומן הראוי להשתחרר מתורת המרכזים הרוחניים שביקשו להורות שי דובנוב ושי רבידוביץ בעבר . ארץ ישראל היתה מרכז רוחני לעם ישראל בכל התקופות ובכל הדורות , כפי שהורו יי בער וב"צ דינור בדורנו . 4 על שינוי זה כתבתי במאמרי : ספר התורה והמצחף בקריאת התורה בציבור , בית מקרא , עח ( תשל"ט , ( עמי . JJJ-J 31 5 עיין יוסף קאראבאציק , Neue Quellen zur Papiergeschichte , ( Karabacek ) וינה 888 ו : אי גרומן , Allgemeine Einfucrung in die arabische Papyri , ( Grohmann ) וינה , 1924 עמי : 64-21 רמש "ש , עמי -29נגי , א"מ הברמן , הספר העברי בהתפתחותו , ירושלים תשכ"ח , עמי 6 . 41-40 עיין : אלמקדסי מוחמר אבן אדומד אבן אבי בכר ( ירושלים , המאה ה , ( 10 אחסן אלתקאסים פי מערפה אלאקאלים , ליידן , 1906 עמי 180 שורות 13-12 ( מובא על ידי ב"צ דינור , תולדות ישראל , א , ( 1 ) תל אביב תשי"דו , עמי , 228 סיי ט .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help