sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

הספר ומלאכת הספר בארץ ישראל בימי הביניים נחמיה אלוני ז"ל לזכר פרופ' שאול ליברמן שנסתל ק לעולמו הבקי בכל חררי ספרות עם ישראל ומאיר בתורתו את עיני סופרי ישראל העברי י תפס מקום הרבה יותר חשוב בהשפעת ארץ ישראל על בני בימי הביניים מאשר בימינו . בני ישראל בתפוצות הגולה היו מצפים לספר הבא מארץ ישראל . לא היו עוברים ימים רבים על כל חיבור חדש , אשר נתחבר בארץ , וכבר היה נפוץ בבתי בני ישראל בארצות הגולה . הכינוי הידוע "אהל , " אשר מייסד האיסלאם כינה בו את בני ישראל , הפך לכינוי רווח לעם אשר ידיעת הקריאה והכתיבה ותפוצת העיון והלימוד בו נפוצו יותר מהעמים המזרח התיכון והמערב גם יחד . מספר האנשים , נשים וגברים כאחד , אשר לא קרוא וכתוב מבני העמים היה רב יותר מאשר בין בני ישראל . אחד הסופרים , אשר ימיו עסק בספר העברי ובמלאכת הספר העברי , הגדיר את "עם הארץ" — כאיש למד את החומש ואת הסידור , כלומר לא רק שהוא יודע קרוא וכתוב , אלא הוא את התורה והוא מבין את אשר הוא קורא בתפילתו בסידור . גם את המונח "בור" לא מגדיר במלים י האיש שאיננו יודע קרוא וכתוב , אלא "האיש אשר איננו יודע , ומכאן אתה למד , כי אף הבור יודע קרוא וכתוב , שהרי אין לך ילד בישראל שלא חייב להתפלל ולברך ברכות בכל יום ויום . מאמר זה נכתב על סמך שני מפעלי מחקר : הספרייה היהודית בארצות המזרח תחת שלטון האסלאם בימי הביניים , 1500-900 ו תורת הבלשנות הארץ ישראלית מכיבוש הארץ על ידי הערבים עד הצלבנים . 1100-650 , כל אשר לא ייראה מבואר ומפורש במידה מספקת , יוכל המעיין למצוא בחיבורים הנ"ל , העומדים להתפרסם . להלן יצוטטו מחקרים רבים בקיצור . פירוט ההפניות הביבליוגראפיות ראה לוח הקיצורים בסוף המאמר . רב יוסף ראש הסדר ( בגדאד , — 1150 קהיר , 1220 בערך , ( הקדמה לפירוש הסידור לרב סעדיה גאון ? שי אסף , קרית ספר , יח ( תש"א-תש"ב , ( עמי , 63 שורות ו ו3- ו ( ועי"ש הגדרות למונחים תלמיד חכם וחכם . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help