sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

פתח דבר הרביעי של "שלם" היוצא לאור כשלוש שנים אחרי קודמו , הוא קובץ עשיר ורבים בו המחקרים החדשים והמקוריים אשר עתידים לשנות את התמונה בספרות המחקר בסוגיות שונות של חקר תולדות היהודים בארץ ישראל בימי הביניים ובעת החדשה . בקובץ שלפנינו מחקרים רבים הכוללים תעודות חדשות וחשובות השופכות אור חיי היום יום של יחידים ושל קהלים וקהילות — מזה , ועל חיי הרוח שנתהוו — מזה . כך הם מאמריהם של מ' אידל , ח' טורניאנסקי , ש' רוזנברג , א' דוד , צ , ש' שורצפוקס וי' רצהבי . כמו כן כלולות כאן מונוגראפיות אחדות בסוגיות מרכזיות של חיי היהודים בארץ בתקופות שונות . אלחנן ריינר משכיל לחשוף את דמותה של הקהילה האשכנזית בירושלים מאמצע המאה הארבע עשרה ועד המאה החמש עשרה , על שחזור רב עניין משברי תעודות ואזכרות ספרותיות שעד כה לא הצליח איש . יוסף הקר בודק סוגייה חברתית מרכזית בחיי יהודי ארץ ישראל , סוגיה המחלחלת בשורש קיומן של הקהילות בארץ , בגלל מספרם הגדול של החכמים . מניתוחו מבורר שלאורך רוב המאה השש עשרה שילמו תלמידי חכמים את הגולגולת בצפת ובירושלים למרות שהדבר מנוגד לדברי רוב הפוסקים . על ידי התעודות העות'מאניות והמקורות העבריים הוא מעלה נתונים חדשים על של קהילת צפת במאה השש עשרה , ע שיט ת המיסוי הנוהגת בה ועל המתחים החברתיים שפעלו בתוכה באותה מאה . יעקב חסדאי מציע הבנה שונה וחדשנית של היישוב האשכזי בארץ במחצית השניה של המאה השמונה עשרה . לדעתו באותה תקופה לא רק עלייה "חסידית" אלא גם "מתנגדית , " אשר נבדלו באידאולוגיה . במרוצת הזמן הגיעו לאנטאגוניזם , על רקע אידאולוגי ואירגוני חברתי . מורגנשטרן מתאר בפרוטרוט את פעילותה של קהילת ה"פרושים" בירושלים בבניית חצר ה"חורבה . " הוא מצליח לראשונה לשחזר ולקבוע על יסוד את שלבי הפעילות הדיפלומאטית והשתדלנית מראשית המאה ועד . 1837 עומד הוא על מניעיהם הדתיים . מנחם קאופמן מברר בהרחבה את מדיניותה של ארצות הברית בשאלת אפשרות קיומה של ירושלים יהודית ב 1948 ומסביר את מהלכיה , כמו גם את סיבות כשלונה של מדיניות זו . מחקרים מקיפים אלה , שעניינם בתאור מפורט בצד סינתיזה ומסקנות כוללות , באסופה זו מחקרים אחדים המתמקדים בסוגיות או במקורות חשובים לגופם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help