sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נתקבצו כולן ליטול עצה . אמרו , לא כרחמי בשר ודם רחמי הקב"ה . בשר ודם רחמיו על הזכרים יותר מעל הנקבות , אבל הקב"ה רחמיו על הכל , שנאמר : "ורחמיו על כל מעשיו " . ( ספרי , פנחס , כז , א < חז"ל דורשים את הפסוק "ותקרבנה בנות צלופחד" כהתקבצות לאסיפה : "נתקבצו כולן ליטול עצה " . יש כאן מעין מרד , מחאה נגד ההלכה המקראית , נגד בישולן מן הארץ והנחלה . התקבצותן היא נועזת ואף מסכנת אותן . מניין שאבו את האומץ לצאת נגד משה ונגד החוק המקובל ? וכיצד הצליחו במאבקן ? נדמה לי כי התשובה נמצאת בהמשך המדרש : "אמרו , לא כרחמי בשר ודם רחמי הקב"ה" - הן מחו , אבל במחאתן הן לא פרשו ולא חיפשו גיבוי מן החוץ , אלא להיפך , הן נכנסו לפני ולפנים . לאחר שהתאכזבו מן הסמכות הדתית , פנו לסמכות דתית גבוהה יותר , הגבוהה ביותר , לקב"ה . מרדן היה מרד דתי . הוא נבע מהכרה דתית ש"ורחמיו על כל מעשיו , " וזה היה הגורם להצלחתן . לא רק משה והקב"ה מודים להם "כן בנות צלופחד דוברות , " אלא גם המדרש עצמו משמש להן לפה ומביע את מחאתן . אבא נאבק כל ימיו , ומאבקיו נוהלו גם נגד ממסדים וערכאות דתיים והלכתיים . אולם גם אבא עמד על כך שאין הוא בא מן החוץ . מאבקו היה מאבק פרשני , ושני הצדדים אוחזים באותה תורה . אבא שאב את כוחו מהכרתו הדתית ; תעוזתו היתה תעוזה דתית . הוא לחם מתוך ולשם התורה . הוא נחל אכזבות רבות כאשר לא הכירו בכך שמאבקו , עם כל חדשנותו ומחאתו , הוא מאבק דתי . לו עצמו היה ברור שהוא לוחם את מלחמות ה , ' ואסור לו לפחוד או לסגת . תורתו של אבא היתה תורה לוחמת , אבל בראש ובראשונה היתה תורה אנושית ורגישה . אבא היה אנושי מאוד , במעלותיו כבחסרונותיו . ג'ינג'י אמיתי . אנושי ביצריו , אנושי באהבותיו ובשנאותיו ואנושי בתורתו . הוא סלד מתורה והגות אטומות , מנותקות , שאינן רואות את האדם , את כאבו וסבלו . אבא היה מבית הלל במובן העמוק של הדבר , כפי שהוא מתגלה במחלוקת במסכת כלה : כיצד מרקדין לפני הכלה ? בית שמאי אומרים : כלה כמות שהיא , ובית הלל אומרים : כלה נאה וחסודה . אמר להם בית שמאי : אפילו היא חגרת או סומא !? הכתיב : "מדבר שקר תרחק " . אמרו להם בית הלל : מקח רע ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו ? ישבחנו בעיניו . לפיכך בית הלל אומר : תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות . ( כלה רבתי , פרק י ) טיעונם של בית שמאי חזק ומשכנע . וכי אפשר לרקד לפני כל כלה בנוסח "נאה וחסודה ? " והרי זה עשוי להיות שקר . תשובתם המפתיעה של בית הלל חושפת את השורש של עולמם ההלכתי . את הראיה לשיטתם מעדיפים בית הלל להביא דווקא מדרכם של קונים ותגרים בשוק , המשבחים את מקחם ללא קשר לאיכותו האובייקטיבית . כך הם מבקשים לדחות את נימוקם של בית שמאי . האם מכאן ראיה ? כן , משיבים בית הלל ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help