sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השתנו : הספר , העיתון , היומון וכתב העת , בתי הקפה והתה כמקום קריאת העיתון בפומבי , ובאורח כולל יותר התרבות הערבית הכתובה המודפסת , שהפכה דרך ידיעת קרוא וכתוב לנחלת אלפים , לאחר מכן מאות אלפים ולבסוף מיליונים . ההרחבה המהפכנית של המדיה המודפסת , התיעוש והמיסחור של התרבות והאמנות "בעידן השיעתוק המכאני , " יצירת התרבות ההמונית ותקשורת ההמונים , היכולת לשווק את היצירה התרבותית כסחורה למיליוני קוראים וצרכנים וצמיחת החברה העירונית המודרנית כצרכנית הראשית של מוצרי תרבות הדפוס החדשה - כל האמצעים האלה לא היו בידי התרבות ( או התרבויות ) המסורתיות . בנוסף לכך עמד לרשות תרבות הדפוס עוד "נכס " חדש : השיח הציבורי הפתוח , המתנהל במסגרת דעת הקהל , המעודד דיון וויכוח ציבוריים פומביים במרחב הציבורי האזרחי באמצעות עיתונות חופשית וחירות הבעת הדעה כנחלה אוניברסאלית של כלל האזרחים . בסוף התקופה , הרדיו , הקולנוע והטלוויזיה העניקו מימד תקשורתי חדש - האזנה וצפייה - לתרבות הדפוס . האמצעים הטכנולוגיים החדשים הרחיבו מאוד את תפוצתה והתאמתה לקהלים " נמוכים " ועממיים עוד יותר . שלישית , הסתות ( ז ' אנרים ) שאוקלמו בתרבות החדשה : המסה העיתונאית , הפרוזה הבדיונית הכוללת את הרומאן , הסיפור הקצר והמחזה , האמנויות היפות הפלאסטיות , הפיסול , הציור , המוסיקה , השירה המודרנית החופשית שאיננה משועבדת עוד למבנים ולתצורות הפואטיות המסורתיות , הביוגרפיה האינדיווידואלית , הרומאן ההיסטורי , ומאוחר יותר , העיתון המצויר הפופולארי , עיתון הקריקטורה הפוליטית , והסרט המצרי , הרחיבו מאוד את הדיאלוג התרבותי בין היוצרים האינטלקטואליים לשכבות צרכנים רחבות ועממיות . כמעט לכל הסוגות הללו לא היה תקדים בתרבות העות ' מאנית מצרית . במידה שנמצא להם "אב " ישן , הרי שהעיצוב הרדיקאלי מחדש של הסוגה הפך את "הבן " ליתום . דוגמה מובהקת לכך אפשר למצוא בהתפתחות הדרמטית של השירה הערבית המודרנית . המהפכה שחוללה כה אסכולת אל דיואן , בהנהגת עבאס מחמוד אל עקאד , אבראהים עבד אל קאדר אל מאזני ועבד אל רחמן שוכרי , מראשית שנות העשרים ואילך , והיישום התיאורטי של המהפכה בשירה המודרניסטית של אסכולת אפולו בהנהגת ד"ר אחמד זכי אבו שאדי מראשית שנות השלושים ואילך , שינו את פניה ויצרו אותה מחדש הן בתצורותיה והן בתכניה . רביעית , השינוי העמוק שנתחולל בהרכב החברתי של האליטות , היוצרות והצורבות את התרבות החדשה . האליטה העות ' מאנית מצרית המצומצמת עברה מן העולם הן כיחידה כלכלית חברתית מובחנת , הן ככוח פוליטי שלטוני והן כקבוצה היוצרת ומתחזקת תרבות . בתקופה שבין שתי מלחמות העולם לא נותרה לה למעשה כל חזקה בשדה התרבותי . את מקומה תפסו קבוצות אליטה מצריות ערביות בעלות תכונות כלכליות , חברתיות , חינוכיות ופוליטיות שונות . מבחינה כלכלית , האליטה הגבוהה באה מקרב שיכבת בעלי הקרקעות , הפקידות הגבוהה המקורבת לשלטון , שיכבת הסוחרים , הבנקאים והתעשיינים , שהרכיבה את הבורגנות הקפיטליסטית העירונית החדשה . ואילו האליטה הזוטרה יותר , שמבחינה כמותית הלכה ותפסה מקום מרכזי וגם היתה אבן שואבת למוביליות חברתית "מלמטה , " היתה שיכבת בעלי המקצועות החופשיים , שעלתה במסלולי ההשכלה הגבוהה מקרב המעמד הבינוני העירוני המשכיל - האפנדיה . כפי שנראה להלן , משנות השלושים ואילך היו אלו קבוצות " האפנדיה החדשה " ( אל אפנדיה אל ג ' דידה ) שנתנו את הטון בעיצוב התרבות , בצריכתה ובהנחלתה החברתית . לאליטות המקומיות עלינו לצרף את קבוצות האליטה ה " זרות " שהיגרו למצרים והתיישבו בה , איטלקים , יוונים , ארמנים , יהודים , או את קבוצות האליטה הערבית ה " מתמצרות " ( אל מותמצרון ) ובמיוחד הקהילייה הערבית של משפחות ממוצא סורי " לבנוני . רובן המכריע של קבוצות המהגרים ה " זרות " האלה היו אליטריות הן מבחינה חומרית והן מבחינת רמת ההשכלה של בניהן או בנותיהן . לאליטה הסורית לבנונית נודע תפקיד חשוב בחיים האינטלקטואליים והתרבותיים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help