sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שהמדינה תיכננה לעצמה והנחילה לשורות המתפקדים בביסוסה ובקידום עוצמתה . קציני צבא , טכנוקרטים ובירוקרטים היו צרכניה העיקריים . יסודות אחדים של תשתית לפעילות אינטלקטואלית אומנם הוקמו בתקופה הזו , כגון פעילות תרגום מלשונות אירופאיות ללשונות מקומיות , תורכית וערבית , הקמת מוסדות חינוך חדשים וייסוד עיתונים ראשונים . אולם עדיין למדינה היה מונופולין מוחלט על עיצוב התשתית הזו , על השליטה בה ועל רתימתה לאינטרסים מובהקים של השלטון . שיכבה אינטלקטואלית מובחנת ויוצרת לא היתה קיימת עדיין . והנה , כשאנו קופצים במנהרת הזמן קדימה , לסוף השליש הראשון של המאה העשרים , לשנות השלושים והארבעים , נראה כי מכל התרבות העות ' מאנית מצרית המסורתית , או המודרנית , נותרו בשדה התרבותי כמה שרידים זניחים . על נקלה נוכל להבחין , כי השדה התרבותי של האליטות הגבוהות ( בעלי הקרקעות , הסוחרים והבנקאים הגדולים , הפקידות הגבוהה , ( אליטות המישנה ( המשכילים , בעלי המקצועות החופשיים , אנשי ציבור ופוליטיקאים ) והקהיליות המתרחבות של בני ובנות המעמד הבינוני העירוני שקנו ידיעת קרוא וכתוב , השתנה ללא הכר וכי הוא מאוכלס במוצרים תרבותיים , טקסטים , נורמות , אופנות , סימנים , סמלים ולשון חדשים , השונים כמעט לחלוטין מהמוצרים והסמלים ששלטו בשדה התרבותי במחצית המאה הקודמת . אומנם , במבנה המדינה ובתרבות השלטון "מלמעלה " או ב " תרבויות העממיות " "מלמטה , " ניתן למצוא יסודות וכוחות של "המשכיות " וניאו מסורתיות . אולם , בתרבות הדפוס של החברה האזרחית העירונית הרחבה היודעת קרוא וכתוב , התרבות החיה של מיליוני בני אדם שחוויית המודרנה הילכה עליהם קסם ושבתה את ליבם או סחפה אותם אל תוכה בלי משים או אפילו בעל כורחם - התרבות הזו היתה חדשה ואחרת מקודמתה . היא נשאה משמעויות , ייצוגים , תכנים , אופני שיח ופרקטיקות חדשים לחלוטין . היא עיצבה בתורה דורות חדשים של בני אדם שאימצו אותה משום זמינותה בשדה התרבותי ומשום שרק היא נתנה בידם את כרטיס הכניסה לחיים המודרניים . כפי שניווכח מיד , זו גם היתה במובהק תרבות של אינטלקטואלים . הם שמילאו את התפקיד הראשי ( גם אם לא הבלעדי ) בתכנונה , ביצירתה , בהפצתה ובהנהלתה ובמידה ידועה גם בקליטתה ובאיקלומה כתרבות הגמונית של החברה המודרנית במצרים ובעולם הערבי . וראוי שלא ניפול בפח היקוש של גישה אידיאליסטית , נאיבית וא היסטורית . התרבות הנוצרת לא היתה העתק מדויק של תוכניות המיתאר שתוכננו במחשבת האינטלקטואלים ושורטטו בחזון האינטלקטואלי . מצב יישומי פשוט כזה של אדריכלות תרבותית , איננו היסטורי אלא אוטופי . אולם , גם אם בדרכי התפתחותה , התפשטותה והתאקלמותה בשדרות החברה , התרבות הזו השתנתה ועוצבה מחדש , הרי שלאינטלקטואל היוצר , המתכנן או המפיץ והמתחזק נותר עדיין , בכל התהליכים הללו , משקל מכריע . אכן , כפי שאנסה לטעון להלן , תרבות הדפוס המודרנית של החברה המצרית היתה , בעיקרו של דבר , מעשה מרכבה של אינטלקטואלים , פרי הגותם ופעילותם . כשמתבוננים בפרטים ובוחנים את רכיביה ואביזריה החדשים של תרבות הדפוס המודרנית ניתן להמחיש את החדשנות הטבועה בה ואת ריחוקה , כמעט ניתוקה , מהתרבות העות ' מאנית מצרית . החידושים התרבותיים הללו גם מעידים בבירור על תפקידם המרכ < י של האינטלקטואלים בעיצובה . ראשית לכל , הלשון הכותבת ומדברת את התרבות . בתרבות העות ' מאנית מצרית היתה זו השפה התורכית עות ' מאנית , ששימשה הן כשפת השלטון של האליטה השלטת והן כלשון התכתובת של המימשל המרכזי האימפריאלי והמינהל הפרובינציאלי המקומי . תרבות הדפוס במובן של מערכת תרבותית ראשית של חברה עירונית מודרנית טרם צמחה . לעומת זאת , בתרבות המצרית הערבית הפכה הלשון הערבית הכתובה ללשון ההגמונית , ולתורכית העות ' מאנית לא נותר כמעט שריד . שנית , וקשור לכך - הכלים והמדיה שביטאו וייצגו את התרבות החדשה

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help