sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המרכזית , של אינטלקטואלים בשדה התרבותי והפוליטי בעידן המאוחר של משטרי סאדאת ומובארכ , משמשת עדות למסורת השומרת על חיות מסוימת . באתרי הפעילות האסלאמית הרדיקאלית , לסמכויות דתיות שמור כתמיד מעמד אינטלקטואלי רם ורב השפעה . אך יחד עם זאת , בעוצמה , בחשיבות וביוקרה מהם נהנה כפורום ליצירת תרבות מודרנית חילונית , הסלון של שנות השמונים היווה אך הד עמום , מעין מצבת זיכרון , למעמד הנשגב שהיה לאינטלקטואלים בחברה המצרית בעבר . א , עירן האינטלקטואלים : מהפך היסטורי והמצאת האינטלקטואל אכן , תור הזהב של האינטלקטואלים במצרים התחולל בעידן הטרום מהפכני . היתה זו התקופה של שלהי המאה התשע עשרה והמחצית הראשונה של המאה העשרים , במיוחד ארבעת העשורים הראשונים שלה , שיצרו את התנאים ההיסטוריים לפריחת " עידן קלאסי " של פעילות אינטלקטואלית דינאמית ליצירת תרבות חדשה . דומה כי לא צריך להיות לנו קושי רב להצביע על תקופת העיצוב הזו כתור הפריחה של החיים האינטלקטואליים . מי שיתבונן בחברה ובתרבות המצריות של אמצע המאה התשע עשרה , כלומר בשנים 1850 1860 לערך , וישווה אותה לחברה ולתרבות של מצרים כמאה שנה מאוחר יותר , דהיינו 1940 1950 לערך , יגלה כי בתקופה קצרה יחסית התחוללה מהפכה כללית במבני היסוד של התרבות , החברה והפוליטיקה , שהפכה את מצרים מפרובינציה עות ' מאנית ומקהיליית תרבות עות י מאנית - מצרית למדינה לאומית ולקהיליית תרבות לאומית מצרית ערבית . כשמרכזים את תשומת הלב למימד התרבותי עצמו - וזהו עיקר ענייננו כאן - במיוחד להתפתחות תרבות האליטות , המהפכה הזו מתגלה במלוא עוצמתה ההיסטורית : שידוד מערכות תרבותי טוטאלי , שהוליד מערכת תרבותית מודרנית חדשה למצרים בפרט ולדוברי הלשון הערבית בכלל . כפי שנוכל לראות , לא רק המבנה החברתי של האליטות הללו השתנה , אלא גם התרבות שהן יצרו וצרכו . במחצית המאה התשע עשרה , בעקבות הרפורמות והתמורות הגדולות שחוללו מוחמד עלי ( מחמת עלי בתורכית ) ויורשיו בחברה , בכלכלה ובמבנה השלטון , בעקבות תהליכי המודרניזציה המואצים בצבא , בחינוך ובארגון המינהל המרכזי והמקומי ועם צמיחת הבירוקרטיה המודרנית , הלכה ונוצרה תרבות אליטה חדשה עות ' מאנית מצרית . התרבות החדשה הזו נועדה לתת ביטוי לשינויים שנתחוללו הן במצרים והן באימפריה העות ' מאנית בתקופת הרפורמות של התנט ' ימאת , ולהעניק משמעות להתנסות החדשה עם המציאות המודרנית המוקרנת מאירופה . מבחינת התכנים והסמלים שלה , תרבות האליטה הזו התאפיינה בקווי המשכיות לוקאליים מצריים ואימפריאליים עות ' מאניים , ששיעתקו נורמות וסמלים של תרבות האליטה העות ' מאנית מצרית אשר צמחה באיטיות במהלך שתי המאות הקודמות , המאה השבע עשרה והמאה השמונה עשרה . אך היו לתרבות הזו גם סממנים ומאפיינים חדשים לחלוטין , שנוצרו בהתנסות הייחודית של המודרניזציה . זאת מכוח ההשפעות החומריות והאידיאולוגיות האירופאיות , שחדרו למערכת העות י מאנית ומכוח הדגמים והמוסדות שקברניטי הרפורמות שאלו מאירופה ואיזרחו בתרבות העות ' מאנית מצרית המקומית . אלא שהתרבות החדשה הזו נוצרה בעיקרה ביוזמת המדינה , קברניטיה וסוכניה . היא עוצבה בניצוחם של מוחמד עלי ויורשיו , עבאס , סעיד ואסמאעיל . למעט "אינטלקטואלים " יחידי סגולה , בעצם בירוקרטים של המדינה ( כגון רפאעה ראפע אל טהטאוי או עלי מובארכ , ( לאינטלקטואלים כגוף אוטונומי היה חלק קטן מאוד ביצירת התרבות העות ' מאנית מצרית הזו או בהנהלתה בקרב קבוצות האליטה המתרחבות אך עדיין קטנות ומצומצמות . היתה זו "תרבות מודרנית " של תקופת המודרניזציה הראשונה ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help