sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לא יכול היה לסלוח לשאה על השחיתות , היהירות והרודנות שאיפיינו את שנות שלטונו האחרונות והמיטו עליו את ההדחה , הגלות והנידוי . בצעד הראוותני שנקט סאדאת , ציין חכים בפני מאזיניו , ישנה התרסה גלויה ומיותרת כנגד העם האיראני ובעקיפין השפלה גסה של רגשות מוסלמיים בעולם כולו . הצעד , התמוה לדעתו , פוגע לפי כך גם ברגשות העם המצרי . חכים , כידוע , היה אוהד נלהב של משטר סאדאת . במהלך שנות השבעים נחשב בציבור המצרי כנביא "המיפנה הסאדאתי " ונודע כתומך במדיניות הפתיחות הכלכלית והפוליטית של הנשיא ובמהלך הדרמטי שהביא להסדר שלום עם ישראל . אולם בסוף העשור , נעשה חכים חסר סבלנות כלפי סאדאת , נוכח מה שנראה לו כ " מדיניות סוטה " של שליט על , הפועל בעצת גחמותיו השרירותיות והמגלומניות ואינו קשוב עוד לרחשי העם המצרי . חכים ראה בהלוויה הפומבית המתוכננת פרובוקציה מיותרת מצד נשיא מתנשא , הבז למבקריו האוהדים , סימפטום מדאיג למי שאיבד את המגע עם שכבות רחבות של העם המצרי . הוא הזהיר , כנביא זעם , כי הניכור הגובר מצד קבוצות מגוונות בחברה לדרך שלטונו של הנשיא עלול להסתיים בכי רע . דרך העיתונאים , סוכני התרבות , המכונסים בסלון , הוא פנה אל הנשיא וקרא לו לחזור אל דרך הישר פן יבולע לו . למחרת בבוקר , בעיתוני יום השבת , נסקרה ההלוויה בעמודים הראשיים , בכתבות דיווח ובמאמרי פרשנות . בכולם ניתן היה לחוש היטב את נימות הביקורת כנגד ההלוויה , כנגד השאה וכנגד הרעיון להביאו לקבורה בקאהיר , גם אם אלה הושמעו בזהירות ובאיפוק . אחריתו הטראגית של סאדאת , כשנה לאחר שנאמרו דברי התוכחה , היתה בוודאי כנבואה המגשימה את עצמה . הסלון של תופיק אל חכים יכול לייצג עבורנו מעין מטאפורה למעמדו של האינטלקטואל בחברה ובתרבות המצריות המודרניות . הוא מעניק לנו תחושה מסוימת לגבי סמכותו של האינטלקטואל אל מול קהל "האינטלקטואלים הזוטרים " וסוכני ההפצה המסתופפים בקירבתו ושואבים השראה ממנו . מן הפורום הזה ניתן ללמוד משהו על אופני ההנתלה של מסרים אינטלקטואליים . חכים יוצר בכיבשנו האינטלקטואלי ביקורת פוליטית נגד השלטון . הוא יודע לנסח בחריפות ובבהירות רחשי לב עמומים של דעות קהל ולצוד הלכי רוח גולמיים של ציבורים גדולים . באמצעות העיתונאים ושאר סוכני התרבות המקורבים לו , הוא מבקש להפיץ את קולו הביקורתי בקרב קהלי קוראים המוניים . העיתונאים , כדרכם של צרכנים ביקורתיים , אינם משעתקים את דעותיו המוקצנות של ה " גורו " כפי שהן מושמעות במקורן . הם יודעים לעבד אותן מחדש ולהטמיע בהן מסרים הייחודיים להם . אולם , הטון הכללי של חכים עובר דרכם מהסלון ה " גבוה " אל זירת הקריאה והצריכה התרבותית הרחבה . אמת , תופיק אל חכים היה אחרון האינטלקטואלים ה " גדולים , " שהגותם מוצגת בקובץ המוגש בזאת לקורא . פעילותו נמשכה אל שנות השמונים שעה שכל שאר ההוגים , שטקסטים שלהם מופיעים באסופה , הלכו זה מכבר לעולמם . בעידן המהפכני הנאצרי , בשנות החמישים והשישים , מעמדם של האינטלקטואלים נתרופף ויוקרתו וחשיבותו של מוסד הסלון האינטלקטואלי התערערו . המעמד המיוחד ממנו נהנו בחברה , בתרבות ובפוליטיקה המצרית הערבית של המשטר הפרלמנטרי הטרום מהפכני נפגע תחת לחצו של המשטר האוטוריטרי הנאצרי . המשטר הרפובליקני דיכא את חופש הביטוי וחיסל למעשה את עוצמתן הרוחנית והפרקטית של הקבוצות המרכזיות של האליטה האינטלקטואלית הוותיקה . מעמדו של חכים עצמו בתרבות הכתובה , גם אם שוקם מעט בתקופת משטר סאדאת בשנות השבעים , לא זכה לעדנה ולתהילה של העבר . מבחינה זו , הסלון המאוחר שלו מהווה מוצג מוזיאוני , אנאכרוניסטי במידה רבה , של המוסד המפואר בימי זוהרו . אבל שרידים מאווירת העבר נותרו . בעיני מי שלמד להכיר את הסלון האינטלקטואלי הקלאסי במצרים של המחצית הראשונה של המאה העשרים , המפגש המתואר הותיר רושם חזק של "עולם של אתמול , " אם להשתמש במטאפורה של סטפן צוויג . יתר על כן , פעילותם המתמשכת , לעיתים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help