sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה ספר זה מסכם שנים רבות של עבודה עם בתי ספר ושנים רבות של הוראה בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת בר אילן . המפגשים המרתקים עם מורים ומנהלים במהלך פרויקטים לשינוי ולשיפור של בתי ספר לימדו אותי שיעור מאלף על אודות הפערים והקשרים שבין התיאוריה למציאות . המפגשים עם הסטודנטים היו לי מעיין נובע של דיונים ורעיונות , חידוד מחשבה ושפע של תובנות . אחדים מן הרעיונות בספר זה התגבשו בהדרגה ועברו שלבים שונים של הבנה , תוך חזרה על נושאים שוב ושוב בניסיון להקיפם באופן מלא יותר . מטרת הספר היא לפרוש לפני הקוראים את התחום המורכב והסבוך של ראיית בית הספר כמערכת מנקודות הראות של תיאוריות שונות , תוך הצגת ממצאים מחקריים שיש בהם לעיתים כדי לתמוך בתיאוריה מסוימת ולעיתים כדי להפריכה . הפרק הראשון פותח את הדיון במושג "ראייה מערכתית , " ופורש בפירוט רב את מכלול המרכיבים של המושג , את התפתחותו ואת האופן שבו ניתן להיעזר בו לצורך הבנה טובה יותר של המציאות בבתי הספר . בפרק השני מוצגים שני נושאים הקשורים זה לזה , אשר מהווים היבט מעשי של ראייה מערכתית : תהליכי קבלת החלטות ופתרון בעיות בצוותי מורים . הפרק מציג דוגמות של תהליכים שהתרחשו בפועל בבתי ספר ומחוץ להם , ומנתח שלבים שונים בתהליכים הללו . הפרק השלישי והפרק הרביעי עוסקים בסוגיה המעסיקה את המחשבה הארגונית על בית הספר זה יותר מארבעה עשורים ; האם בית הספר הוא ארגון בעל חיבורים רופפים ? פרק ג פורש את פירוש המושג "חיבורים רופפים , " וסוקר את משמעותו המעשית בהקשר של בית ספר . הוא מציג חמישה מרכיבים הכרחיים לקיומו של בית ספר , ומתאר את טיב ה"חיבורים" והקשרים ביניהם . פרק ד , לעומת זאת , מציע זווית אחרת לבדיקת הקשרים בין יחידות שונות בבית הספר , על ידי בחינת נקודות המבט של קבוצות שונות של בעלי תפקידים בבית הספר . בפרק נעשה ניסיון להשיב על השאלה : האם קיימת תפיסה אחת של המושג "בית ספר" או שמא כל קבוצה של בעלי תפקידים חיה בעולם מקצועי משלה , אשר קשור לעולמן של קבוצות אחרות בקשר רופף בלבד . בחלקו השני של הספר מוצגים מחקרים שנערכו כחלק מנסיונות שינוי מערכתיים , הן בבתי ספר כמוסדות יחידים והן בקבוצות של בתי ספר השייכים למערכות חינוך מוניציפליות . הפרק החמישי מציג את נקודת הראות של התלמידים בבית ספר שעובר שינויים מערכתיים . תפיסות התלמידים חושפות כמה אמיתות שקשה להתעלם מהן , שנראה כי הן פועל יוצא מהמדיניות החותרת להישגים לימודיים גבוהים . הפרק השישי בוחן שינויים מערכתיים מנקודת הראות של המורים , ובודק באיזו מידה שינויים מערכתיים הנוגעים בדרכי הוראה ובדפוסי ארגון מתקשרים לתחושת המסוגלות של מורים . בפרק השביעי מוצגות נקודות הראות של מורים שהתנסו במשך שלוש שנים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help