sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר בשלהי שנת 2001 גזר בית המשפט בישראל שלושה חודשי מאסר על מורה שאיבדה את עשתונותיה ועודדה את תלמידיה להשיב מכות לתלמיד שהיכה את חבריו . בית המשפט טען כי "אין לפתור בעיות של אלימות בדרכים אלימות . " מקרה דומה הועלה לדיון באספת הורים באחד מבתי הספר בארץ . באספה נשאלו ההורים כיצד יש להגיב , לדעתם , כאשר ילד מכה ילד אחר . הדעות היו חלוקות מאוד ושיקפו מערכות ערכים שונות . אחד ההורים אמר שהוא אומר לילדו , "תרביץ בחזרה כשמישהו מתחיל אתך כדי שכולם ידעו שאתך לא מתחילים . " אם אמרה שהיא לא מתערבת כדי שהילד ( המוכה ) "יידע להסתדר לבד . " ואילו אחרת הסבירה שהיא מדווחת למחנכת הכיתה ו / או להנהלת בית הספר , כי "תפקיד בית הספר לחנך ; חינוך פירושו לשים גבולות . " אך מהם ה"גבולות" ומי קובע אותם ? כיצד "שמים גבולות ? " מתי יש לפעול ב"יד קשה" ומתי ב"דרכי נועם ? " מהם הערכים שעל פיהם יש לחנך וכיצד לעשות זאת ? מי מופקד על החינוך לערכים ומי אחראי לו ? שאלות אלה הן מקצת הסוגיות העולות בספר "חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים , " בעריכת ד"ר נאוה מסלובטי ופרופסור יעקב עירם מבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן . מטרתו העיקרית של הספר היא להצביע על ערכים בחינוך ( values in education ) ועל דרכים בחינוך לערכים , והוא מיועד למורים , מנהלים , קובעי מדיניות , חוקרים , סטודנטים , ואף הורים . הספר מציג קשת רחבה של גישות , תוך התייחסות לבעייתיות המיוחדת של ערכים בחינוך ושל חינוך לערכים בחברה המודרנית והפוסט מודרנית , שיש בה לגיטימיות למגוון גדול של ערכים שאינם מתיישבים תמיד זה עם זה ולעיתים אף סותרים זה את זה . בחברות דמוקרטיות מערביות מקובל לדבר על ערכים ליברליים של חופש , שוויון , רציונליות , הגשמה עצמית ולעיתים גם אינדיווידואליות וחברתיות . מערכות החינוך המודרניות מדגישות בנשימה אחת "מצוינות ושוויון , " "הגשמה עצמית והתחשבות בזולת , " "ריסון וצמיחה , " "כילול ( אינטגרציה ) ואינדיווידואליזציה , " ועוד רבות הדוגמות לדיאלקטיקה בהתמודדות עם סוגיות של חינוך לערכים . יתר על כן , לעיתים קרובות אנו עדים לכיתה שתלמידים בעלי מערכות ערכים שונות לחלוטין לומדים בה יחדיו . אין כמעט כיתות בישראל שאין בהן שונות תרבותית . גם בקרב המורים אין אחידות באשר למערכת הערכים שיש להנחיל לתלמידים ושעל פיהם יש לנהוג בבית הספר ומחוצה לו . המגוון הגדול משתלב עם ערך הפלורליזם , אך יוצר קשיים מעשיים לא מעטים . הדילמות הכרוכות בסוגיות החינוך לערכים משתקפות בכל פרקי הספר . הן כוללות לא רק את השאלות הבסיסיות הקשורות להגדרת המושג "ערך" ומשמעותו , אלא גם סוגיות כלליות יותר , כגון מהו חינוך , מהם שינויים בחינוך ומהו תפקידו של המורה . סוגיות אלה אינן מנותקות מנושאים הקשורים להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של ילדים , לשיטות הוראה ולזכות לחנך או החובה לחנך . כותבי המאמרים התייחסו לתלמידים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help