sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ממצאים אלה מעידים , שהסקרנות ושאילת השאלות הן תכונה מולדת , אך משהו שקורה בסביבתו של הילד גורם לנסיגה ולהדחקה של תכונה זו . חוקרים שתהו על התופעה מנסים להסביר אותר , בכמה אפשרויות : לדעתם , ייתכן שילדים בגיל בית ספר חושבים שעליהם לבצע בעצמם את המשימות המוטלות עליהם , מבלי לבקש מידע מהמבוגר ; או אולי יש לילדים הקטנים פחות ידע , ועל כן הצורך שלהם לדעת חזק יותר ומתבטא במספר שאלות רב יותר ; או ייתכן שהילדים הבוגרים חושבים שמי ששואל שאלות רבות יותר מראה שהוא טיפש יותר ותלוי יותר במבוגר להבנת דברים , ולכן פוחת מספר שאלותיהם . הסבר אחרון זה חשוב מאוד לענייננו . כמו שטוען סרהסון : < 1982 , Sarason ) קשה מאוד לתלמיד לשאול שאלה שעלולה להעיד על אי הבנה מבלי ששאלה כזו תיחשב לו לגילוי של טפשות , לכן מאופיינת הכיתה בכך שהתלמיד שואל רק לעיתים רחוקות . המורה הוא השואל והתלמיד מספק את התשובות . כדאי שנשאל גם אנו את עצמנו שאלות לגבי תופעה זו . הידע על התקדמות המחקר המדעי מבליט את העובדה כי אלה ששאלו עצמם שאלות לגבי תופעות שגרתיות בחיי היומיום , תופעות שרוב האנשים מתייחסים אליהן כאל תופעות מובנות מאליהן , היו מגלים גדולים . מדוע נופל התפוח הנושר מהעץ כלפי מטה ? האם השמש סובבת סביב הארץ או אולי סובבת הארץ סביב השמש ? האם הארץ מישורית או עגולה ? בזכות שאלות אלה ורבות אחרות זכה המדע להתקדם . ואילו בבית הספר אין הילדים שואלים שאלות ; המורים הם השואלים , ובררך כלל הם שואלים שאלות של ידע ; 1988 , Dillon ) סאנדרס , . ( 1973 דיואי - 1961 ) תש"ר , תשל"א < הוטרד מבעיה זו וביקש לפתח ילדים חוקרים בעלי יוזמה אינטלקטואלית , עצמאיים בעריכת תצפיות , ממציאים המצאות נבונות , חוזים תוצאות ומפתחים תושייה וכושר הסתגלות . הבעיה שהתלבט בה היתה , כיצד להניע את הילדים לשאול שאלות שיפתחו אצלם את היכולת לנסח בעיות ולחקור אותן . בעקבות דיואי וההולכים אחריו , אנו מציעים ספר זה כסיוע למורה בכיתה בפיתוח המיומנויות של הילדים ונכונותם לשאול שאלות ולחקור . הגישה המוצגת כאן שונה מהמקובל . במקום מורה השואל שאלות ומכוון את הלמידה בכיתה , מתחילה הלמידה מתוך שאלות הילדים . הנחתנו היא , שהמיומנות של שאילת שאלות היא הבסיס לכל חקירה ולכל למידה עצמאית , ומכאן חשיבותה הרבה . על כן נראה לנו שכה חשוב לעודד את הילדים לשאול שאלות , להתרכז בפיתוח יכולתם לשאול שאלות טובות ולהכשיר מורים המסוגלים לסייע ללומדים לקנות מיומנות למידה זו . נושא זה של פיתוח החקירה מוצג בספר במספר שלבים . תחילה מוצג מודל תיאורטי . מורל זה משמש בסיס לצעדים המפורטים בפרקים הבאים של הספר לגבי פיתוח המיומנות של

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help