sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא כשנתבונן בהתנהגותם היומיומית של בני האדם סביבנו , נראה , קרוב לוודאי , שמעטים הם האנשים המנסים לשאול ולהבין בדרך של חקירה את התופעות שבהן הם נתקלים . זאת , על אף שחיי היומיום , ואפילו האדם עצמו , גדושים בתופעות מפליאות . באופן טבעי היינו מצפים שכל אדם יהיה סקרן ועייני וישאף להבין את התופעות שבסביבתו במידה רבה ככל האפשר . ברם , יכולת החקירה והגילוי תלויה במידה רבה בכלים שרוכש האדם במשך חייו לצורך למידתו . אדם חקרני ניכר על פי התנהגויותיו הבולטות . למשל , הוא יפרק תופעה למרכיביה על פי נסיונותיו החוזרים , ישתדל להבין מה עומד מאחורי הדברים , מה מניע אותם , מדוע הדברים הם כך ולא אחרת וכיצד קשור אירוע מסוים לתופעות אחרות המוכרות לו . בעיקר בולטת באדם החקרני שאילת שאלות . התנהגויות מעין אלה שנמנו לעיל נראות לעיתים , למצויים סביב אדם זה , כעקשות וחיטוט מיותרים . נוכל לשאול את עצמנו : האם החקרנות היא תכונה נרכשת ? או אולי להיפך , אולי האדם נולד סקרן והסביבה , בתגובותיה , מדכאת ומכחידה את סקרנותו ? מעקב אחרי התפתחותם של ילדים בנושא של שאילת שאלות חושף לעינינו תופעה מוזרה . הילד הקטן מרבה לשאול שאלות , ולעיתים אף נראה לנו , ובעיקר להוריו , שהוא עושה זאת במידה מוגזמת . והנה , כאשר הוא גדל ונכנס לבית הספר , נעלמות שאלותיו כמעט . חוקרי התנהגות סקרנית וחקירה של ילדים הצביעו על תופעה זו . הנדרסון ומור ( 1979 , & Moore Henderson ) הראו , שממוצע השאלות אצל ילדי הגן לילד הפוגש צעצוע או עצם חדש הוא 6 . 5 שאלות לילד , לעומת ילדי בית ספר , שאצלם יורד הממוצע ל 2 . 1 שאלות לילד . גם ונדנברג ( 1984 , Vandenberg ) הצביע על רצף של ירידה בשאלות של ילדים הנפגשים עם צעצועים או עצמים חדשים . בגיל 6-4 שנים - ממוצע של 4 שאלות לילד ( סטיית תקן של ;( 4 . 5 בגיל 9-7 ירד הממוצע ל 3 . 1 ( סטיית תקן 1 ( 2 . 2 והממוצע בגיל 11-10 הוא 1 . 8 ( סטיית תקן . ( 3 . 5

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help