sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פועלים אף הם על פי אותה גישה . יום הלימודים הארוך נועד למלא במידה המרבית את סדר היום של התלמיד בשעות שיתרמו לחינוכו המגמתי , מחד גיסא , וימנעו את ההשפעות של הרחוב ושל המציאות הפגומה , מאידך גיסא . מבין אלה , המוסד הפנימייתי הברירני נתפס כרצוי ביותר בשל ריחוקו המרבי מן המציאות הסובבת אותו . הפתרון של בית ספר ברירני שאינו פנימייתי הוא מעין פתרון של "פשרה , " שתיקונו בהארכת יום הלימודים ככל האפשר . פתרון "פושר" יותר בכיוון זה הוא של החינוך השמרני המסורתי , המתנהל בכיתות ברירניות בתוספת שעות מגמתיות , על מנת להאריך את יום הלימודים ולהגביר השפעה בכיוון של האידיאל הרצוי ( לדוגמה , הכיתות התורניות בבית הספר הממלכתי הדתי או בבתי הספר התורניים הפרטיים . ( התוכנית בבית םפר כזה היא מרכוזית ומוכתבת על פי העקרונות הנגזרים מדימוי האידיאל . הצורך לקיים את בית הספר בתוך המסגרת החברתית הקיימת מקובל ככורח המציאות , ועל כן , מערכת חינוכית מסוג זה מנסה בדרך כלל לפעול בתוך מסגרת חברתית הומוגנית ככל האפשר על ידי בחירת הרכב הילדים על בסיס שיוכי או אידיאולוגי של ההורים ומשפחותיהם , על ידי קיום הקבצות פנימיות נבחרות וקבוצות הומוגניות מגמתיות בתוך בית הספר . תוכניות הלימודים ושיטות ההוראה במוסדות אלה נגזרות מתפיסת הסמכות כאידיאל , תפיסה המעמידה במרכז את המורה כמייצג האידיאל , ובפריפריה את התלמיד כמקבלו וכמפנימו . כפועל יוצא , שיטות ההוראה בגישה זו הן מרכוזיות ופרונטליות בעיקרן , במטרה להגביר את מידת ההשפעה החינוכית באופן חד כיווני ומרבי . המורים המחנכים שואפים להציג בעצם אישיותם מודלים אידיאליים , ולהבליט חניכים או בוגרים המדגימים את האידיאל בדרכי התנהגותם ובאופן חייהם ( אריאלי , ; 1992 קשתי , . ( 1988 ההתבדלות נעשית לא רק באמצעים ארגוניים ומוסדיים , אלא גם סוציולוגיים פסיכולוגיים . לא רק הגדר והשער של הפנימייה מהווים חציצה , אלא גם גישות ועמדות כלפי העצמי והסביבה . אכן , הקבוצות המזוהות עם הגישה הראשונה , של הפרישה , הן קבוצות חברתיות קיצוניות בהשקפתן מבחינה דתית או פוליטית , המסתגרות בתוך עצמן מבחינה חברתית וטריטוריאלית . מעייניהן משוקעים וממוקדים בטובת הקבוצה , מבלי להתייחס אל המסגרת החברתית הרחבה . כאשר מדובר בקבוצה חברתית שהינה שונה מאוד מסביבתה האנושית , החברים בה מנסים להיבדל כלפי חוץ וליצור מחיצות ו"חומות" מגינות ומבחינות בינם לבין החוץ , על מנת שלא יחדור החוץ ויפריע . הבידול מתבטא לא רק במערכת החינוכית , אלא גם בנורמות התנהגותיות ומנייריסטיות , כגון תלבושות , גינונים וכיוצא בזה , הכוללות את כל דרכי החיים של הקבוצה , בטקסים ובפיתוח יחס של זלזול והתנשאות כלפי השונה מהם - ( Tajfel , 1982 ; Tajfel & Turner , 1986 ) מעין התבודדות ופרישה של הקבוצה על כל חבריה , ובכללה גם מוסדות החינוך השייכים למגמה חברתית זו . כאמור , המציאות מתונה יותר מהמודל האידיאלי , וייחוס החינוך הפנימייתי לגישת הפרישות מכוון לגישה ולתפיסה הבסיסיות . בפועל , מידת הפרישות של פנימיות לא דמתה מעולם למנזר מבודד , ואף קיימים הבדלים קיצוניים בין מוסדות בדרגת הניתוק

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help