sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

וקירוב במידת האפשר לאידיאל . לשם כך ננקטים במסגרת גישה זו צעדים מעשיים ריאליים המתחשבים בטיבה של המציאות ובחזון האידיאלי המבוקש . מובן שחלוקה חדה כמו זו של הויזינחה היא בעצם מודל אידיאלי שאינו משקף מציאות ממשית בצורה מדויקת , אלא מציע ממדים לארגון ההתבוננות בה . לפיכך , כאשר נציע להלן ייחוס של גישה מסוימת או מציאות חברתית כלשהי לאחת משלוש גישות אלה , נחטא תמיד בהפרזה ובאי דיוק . יש להבין ייחוס כזה כמייצג את הכיוון המרכזי האופייני של המנטליות של אותה קבוצה או מוסד חברתי , ולא כמאפיין אותה במדויק . על פי שלוש גישות אלה איבחן הויזינחה ומיין את המגמות לפתרון בעיות החיים במהלך ההיסטוריה האנושית . אנו נמשיך קו חשיבה זה , ונמיין את התפיסות האידיאולוגיות בחינוך על פי גישות אלה . מיון כזה עשוי לסייע בידינו להבין מגמות לפיהן התפתחו גישות הוראה במוסדות חינוך בעבר ולפיהן הן פועלות בהווה , בעולם ובישראל . עם המגמה הראשונה - של הפרישה , של חיפוש הפתרונות לתחלואי החברה במצב בו ניתן להגשים את האידיאל על ידי התנתקות - ניתן לזהות את החינוך הבךיךני , הפנימייתי . חינוכם של הילדים במוסדות אלה מבוסס על התפיסה שהציג גם רוסו , ( Rouseau , 1762 ) לפיה ניתוק מהמציאות הפגומה וחינוך בהווי מרוכז של סביבה אידיאלית יקרבו אותם אל הגשמת האידיאל . ההנחה של תפיסה זו היא שמכיוון שהמציאות פגומה , היא מפריעה להשגתן של המטרות הרצויות עקב חדירתה המתמדת של המציאות הפגומה לחיי החניך . על כן יש לבנות סביבה מיוחדת שתייצג את מצב האידיאל . סביבה זו תהיה סגורה ככל האפשר לפני השפעות חוץ , ובמסגרתה יהיה אפשר להשיג את הגשמתו . רצוי לקיים סביבה כזו במקום מופרד , בפנימייה , או בתנאים הדומים לה במידה מרבית . למטרה זו נבנית סביבה ברירנית של לומדים נבחרים , שמורים מחנכים נבחרים מלמדים בה , והתוכנית פרושה על פני כל שעות היום , על מנת שמלוא זמן העירות של הילד ינוצל לחינוך מגמתי . מגמות ההשפעה במסגרת גישה זו הן בכיוון של הגברת החינוך על פי האידיאל הרצוי והפחתת ההשפעה הלא רצויה של המציאות הפגומה . עם המוסדות מסוג זה ניתן למנות את הפנימיות הפרטיות ובתי ספר ברירניים באנגליה , בארצות הברית ובארצות מערביות אחרות . בישראל שלפני קום המדינה שררה גישה כזו בכפרי הנוער , בבתי הספר החקלאיים ובמוסדות עליית הנוער . אומנם , המוסדות הללו לא היו ברירניים במובן האירופי של ברירת תלמידים על ידי המערכת , אך תלמידיהם נועדו להפנים את דמות האדם החדש על פי האידיאל הלאומי הציוני והחברתי , דבר שהיה אפשר להשיגו במסגרת אידיאולוגית פנימייתית ( קשתי ואריאלי , תש"ל ; קשתי , . ( 1988 לעומת זאת , הפנימיות הברירניות בישראל כיום , וכן הישיבות התורניות והישיבות התיכוניות , אכן דומות לדגמים האירופיים ופועלות על פי גישה זו . בתי םפר ייחודיים ברירניים , המוקדשים לרעיון אידיאולוגי ומנהלים יום לימודים ארוך ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help