sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

האידיאולוגיות כפולה : מחד גיסא , הן מתעצבות בהשפעת המנטליות של הקבוצה ומשקפות אותה במידה רבה , ומאידך גיסא , הן גורם חשוב בעיצובה של המנטליות בתהליך מעגלי . כאשר דנים במערכת חינוך מובנית , ממוסדת ומכוונת במודע , יש למרכיב הזה של המנטליות , המשקף אידיאולוגיות ופילוסופיות חינוכיות או משתקף בהן , תפקיד מרכזי . על סמך ההנחה שגישות ההוראה במוסד החינוכי מבוססות על האידיאולוגיה והתפיסה הפילוסופית של המוסד , ( Petrie , 1992 ) התיאוריה העוסקת בהיסטוריה של המנטליות יכולה לשמש בסיס לניתוחן של גישות ההוראה במוסדות החינוך לסוגיהם על פי האידיאולוגיות שעל בסיסן הם פועלים . ההיסטוריון הויזינחה הציע למיין תופעות ותהליכים על פי תפיסות אידיאולוגיות להסברת תהליכים היסטוריים כלליים . בספרו בסתיו ימי הביניים , 1919 ) תרגום עברי ( 1984 הוא הציג לראשונה תפיסה היסטורית פרשנית המתבססת על המנטליות של אנשי התקופה , אף שלא השתמש במונח עצמו , אותו חידשו היסטוריונים שבאו אחריו . מסגרת המיון של הויזינחה תשמש לנו מודל למיונן של גישות הוראה וחינוך במערכות חינוכיות . תחילה נציג את ניתוחו ההיסטורי של הויזינחה , ונשלים אותו בהמשך בהתפתחויות היסטוריות מאוחרות יותר , אותן נקשר לתופעות בשדה החינוך על פי העקרונות העולים מגישת ההיסטוריה של המנטליות . הויזינחה הציע שלוש תפיסות לפיהן המין האנושי חותר לחיים האידיאליים כפתרון לצרות ולמפגעים של העולם היומיומי המציאותי : שביל הפרישה מן העולם , שביל החלום והאשליה של עולם האידיליה ושביל השיפור והתיקון מדעת ( הויזינחה , , ( 1919 ) 1984 פרק שני . ( לדבריו , על בסיס גישות אלה ניתן להסביר את ההיסטוריה האנושית כולה במשך הדורות . הגישה הראשונה , גישת הפרישות , שוללת את המציאות הארצית הפגומה , ומחפשת את האידיאל בהקשר מנותק מן המציאות בפועל . פתרון זה מחפש הגשמה ממשית של האידיאל , אך מכיוון שלא ניתן להגשימו במסגרת התנאים של חיי המעשה הפגומים והמפריעים להשגת האידיאל , יש להתנתק מחיי המעשה הפגומים וליישם את החיים הרצויים במצב נפרד , מבודד ככל האפשר מן היומיום . הגישה השנייה מציירת לעצמה דימוי של תמונת החיים האידיאליים האמור לפצות על חיי המעשה היומיומיים הקשים . התגובות כלפי חיי המעשה הריאליים נקבעות על פי תמונה אוטופית זו של אשליה והכללים הנגזרים מתוכה . זהו שביל החלום המבטיח מנוס מן ההווה הפגום ויוצר פתרון פיוטי על חיים נעלים של תרבות וחברה . פתרון זה אינו מוגשם , אלא רק משמש מושא לחלום . הגישה השלישית מנסה לתקן , לשפר ולשכלל את המציאות הנתפסת באופן ריאלי , על כל חולשותיה . מעצם היותה ריאלית , תפיסה זו מקבלת מראש שפתרון שלם אינו בר השגה , ועליכן גם ניסיון להשיג פתרון אידיאלי כלשהו במלואו נועד לכישלון . על כן גישה זו מוותרת מראש על ניסיון כזה , ובמקום זאת מנסה להשיג רק שיפור המצב הקיים

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help