sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עולה השאלה המרכזית : כיצד הקשרים שבין האידיאולוגיה למעשר . החינוכי פועלים ומוסברים ? כדי לענות על שאלה זו ניעזר במקורות היסטוריים שניסו להסביר קשרים מסוג זה בין אידיאולוגיות לבין תופעות חברתיות בזמנים שונים . פרק מבוא זה אינו מציע מסקנות מבוססות על עבודה אמפירית או ניתוח תיאורטי מושגי מעמיק ומפורט . בכוונת הפרק להציע מסגרת חשיבה וזווית ראייה שיש בהן כדי לעזור בארגון הידע ומערכת ההמשגה להבנת ההתפתחויות שחלו בהוראה בישראל , ולכוון מחקר עתידי בתחום . לפיכך , לנאמר בו יש אופי השערתי נסיוני , אך יחד עם זאת , כפי שיתברר בהמשך וגם בפרקו האחרון של הספר , יש בסיס למחשבה שלגישה מזווית הראייה המוצעת כאן יש סימוכין חזקים לכאורה , ויש סיכוי טוב שהיא תפרה את המחקר ותהיה לו לתועלת . בספרות המחקר ההיסטורי הוצגה מסגרת תפיסתית מתודולוגית , המציעה דרך להבנת דרכי חיים בחברה מסוימת על רקע המנטליות האופיינית לחברה זו או לקבוצות בתוכה . בדרך זו ניתן להסביר דרכי חשיבה והתנהגויות שהינן ייחודיות לחברה מסוימת . אסכולה זו קרויה "ההיסטוריה של המנטליות" , history of mentality ) ובמקור : , ( Hutton , 1981 ; LeGoff , 1985 , 1992 ; Reynolds , 1991 ) ( des mentalities l'histoire והיא עוסקת במבנים המנטליים של האדם על רקע תקופתו . המבנים המנטליים מתייחסים לעמדותיו של האדם כלפי חיי היומיום . הם כוללים את הבסיס הכללי של ההנחות שנכפו על האדם על ידי הסביבה , ומאז הן טבועות בו ומנחות את שיפוטיו ( לפי , Guitton אצל . ( Reynold , 1991 הצורך המתמיד שיש לאדם לפרש את האירועים שהוא נוטל בהם חלק גורם לכך שהנחותיו המנטליות שולטות בשיפוטיו . ההיסטוריה של המנטליות מצביעה על המבנים המנטליים המאפיינים את החברים בקטיגוריה חברתית מסוימת . LeGoff מסיק מכאן שכל היסטוריה היא חברתית , והמבנים הסמליים הנוצרים בקבוצה החברתית מקורם במנטליות המפרשת את האירועים הקורים לחברה זו . ( LeGoff , 1992 ) מכיוון שהמנטליות טבועה במבנים חברתיים , קיימת אפשרות לקיום בו זמני של מבנים מנטליים אחדים בתקופה היסטורית אחת , LeGoff , 1985 ) לפי , ( Reynolds , 1991 כאשר מדובר בקבוצות חברתיות שכל אחת מהן מאופיינת בתכנים ובתהליכי חשיבה משלה . למנטליות יש קשר עם מערכות תרבות , אמונות , דעות וערכים , ובכך היא מצביעה על הרקע לעמדות ולהתנהגויות של האנשים בחברה שמדובר בה . הגדרה רחבה זו כוללת את כל צורות הפעילות המנטליות : דימויים אסתטיים , צפנים לשוניים , ביטויי מבע , טקסים למיניהם ומנהגים חברתיים Hutton , ) , ( 1981 וכן תפיסות של זמן ומרחב , מערכות היגיון ואמצעי תקשורת . ( 1985 LeGoff , ) להגדרה כזו יש כמובן השתמעויות גם לגבי התפיסות והפעולות החינוכיות של בני הקבוצה החברתית . המנטליות של קבוצה חברתית היא מרקם של אמונות , ציפיות , נורמות וכדומה , שאף כי אינן מנוסחות או מובנות בצורה פורמלית , השפעתן מתווכת במידה רבה באמצעות האידיאולוגיות , הן הלטנטיות והן המובנות והמנוסחות במפורש . חשיבותן של

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help