sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

אידיאולוגיות ויישומיהן במוסדות חינוך יעקב עירם , רבקה גלובמן מי יכחיש שהמצוות תמיר בירתה את האשליות הנעלות על ח" תברה טהורים ואציליים ? אך היכן היינו עומרים , לולא התעלו מחשבותינו מעולם מעל לגבולות המדויקים של מה שהוא בר ביצוע ? ( הויזינחה , , 1984 , 1919 ע' ( 84 ילדים בכל העולם לומדים ומתחנכים במוסדות חינוך בחסותם של מחנכים מבוגרים , ומסגרות הלמידה מורכבות ברובן על בסיס גילם של הלומדים . תפקודיו של המוסד החינוכי מגוונים בהתאם למטרות החינוך המקובלות כרצויות בכל חברה . בו בזמן נערכת במסגרותיו למידה לשם הקניית השכלה ללומדים , וכן מתנהל בו תהליך חיברות של הילדים לתרבות ולחברה ( מקדונלד ופרפל , . ( 1967 ; Shermis , 1974 Hargreaves , 1978 ; McDonald , ; 1983 לכאורה , תכונות אלה של מוסדות החינוך ומאפיינים אחרים של בתי ספר בעולם ( כגון שימוש בספרים ובחומרי למידה , תרגול ועוד ) דיין להצביע על המשותף להם . עם זאת , התבוננות במבנה המוסד וארגונו ובטיב העשייה החינוכית בתוך מוסדות החינוך מצביעה על שוני ועל גיוון כה רבים בין מוסדות בתוך אותה חברה , ולא כל שכן בין מוסדות מחברות שונות , שמאליה עולה השאלה אם אכן מדובר במוסדות מאותו סוג . המגמות החינוכיות במוסדות החינוך נקבעות בדרך כלל על סמך התפיסות הפילוסופיות החינוכיות של מייסדי המוסדות ושל המחנכים הפועלים בהם , ועל בסיס האידיאולוגיות שלהם , המכוונות את עשייתם . ( Petrie , 1992 ) לפי עיקרון זה , כדי להבחין בין מוסדות חינוך מבחינת המבנה , הארגון , המטרות ושיטות ההוראה הנהוגות בהם , יש לברר תחילה מהי הפילוסופיה לפיה נקבעו מאפייני החשיבה החינוכית ועליה התבססו המגמות החינוכיות המעשיות . ספר זה , העוסק בהתפתחותה של ההוראה במוסדות החינוך בישראל , מדגים כיצד השתנו העשיות החינוכיות בהתפתחותן במשך ההיסטוריה הקצרה של ימי היות המדינה . ניסיון לעקוב אחר ההתפתחויות הללו מעלה שאלות לגבי מהלך התהוותן של שיטות ההוראה : האם התמורות שחלו בפועל משקפות שינויים שחלו באידיאולוגיות ? או אולי נשארו הללו בעינן , כפי שהיו בתחילה , והעשייה התאימה את עצמה אליהן בהדרגה ? אילו תמורות הושפעו משינויים אידיאולוגיים פנימיים , כלומר , משינויים בחברה הישראלית , ואילו מהן נבעו משינויים אידיאולוגיים ופדגוגיים חיצוניים , "בעולם הגדול ? " ומכאן

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help