sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מדינת המשפחה מדינת המשפחה מתאפיינת בכך שהמדינה טוענת לסמכות בלעדית בתחום החינוך - סמכות המבוססת על ידיעת הטוב . מטרת החינוך היא ללמד את הילדים להכיר את מהות החיים הטובים , לטפח בהם שאיפה לחיות את חייהם על פי עקרונות הטוב ולבסס הרמוניה בין הטוב הפרטי לטוב הציבורי . ( 1989 , p . 23 Gutmann , ) תפיסה זו של המדינה מניחה שידיעת הטוב אפשרית , ולשליטים כפרטים ולמדינה כמוסד יש נגישות לידע זה . בעידן המאופיין על ידי ספקנות אפיםטמולוגית , כמו זה שאנו מצויים בו כיום , תפיסה פוליטית המסתמכת על ידיעת הטוב נידונה מראש לדחייה . כל סטודנט הנכנס כיום לאוניברסיטה , טוען בלום , מאמין או טוען שהוא מאמין 'שהאמת היא יחסית " . הסטודנטים , שונים ככל שיהיו ברקעם ובאמונותיהם , "מאוחדים רק ברלטיביזים שלם ובדבקותם בשיוויון . ולשני אלה משותפת הכוונה המוסרית , התנאי לחברה חופשית ... הענין העקרי אינו לתקן שגיאות ובאמת להיות צודק ; אלא אדרבא , לא לחשוב כלל שהנך צודק " . ( בלום , , 1989 עמ' ( . 24-23 אין בכוונתו של מאמר זה לספר את תולדות שבירתה של תמונת העולם ההרמונית והוודאית , שתחומי ידיעה שונים תומכים ומאשרים בה זה את זה , ולעקוב אחר צמיחתה של תמונת עולם חלופית : פרגמנטרית , ספקנית , רבת שסעים ומוטלאת . לצורך הניתוח הנוכחי די לנו אם נכיר במהפך שחל ביחס לידע במהלך המאה האחרונה , מהפך שמאפיינת אותו יותר מכל חשדנות כלפי מהותו וערכו של הידע בכלל ושל הידע המדעי בפרט . בבסיסה של חשדנות זו עומדת ההכרה שכל ידע הוא "ידע מטעם , " ידע המועבר אלינו בתיווכם של סוכנים חברתיים שמונעים על ידי משחקי כוח ורצון שליטה . יש איפוא להתייחס לידע בזהירות , לחשוף את מניעיהם של הדוברים ולנסות לשפוט ולהעריך את הנאמר באופן עצמאי , לבקר את השיטה של איסוף הראיות , את הפרשנויות השונות הניתנות לראיות אלה ואת הלקחים המדעיים והחברתיים הנלמדים מהם . מצב עניינים מעין זה מחייב את המורה להקנות לתלמיד כלים לשפיטת הידע שהוא מקנה לו , להבהיר לו את המהות של חילוקי הדעות הרווחות בתחום ולעודד אותו לשפוט באופן עצמאי . תכונתן המיוחדת של הראיות לאמיתות המתמטיקה והתחומים הדומים לה היא , טוען מיל , שכל הטענות הן רק בצד אחד בלבד , ולכן אין טעם ללמד דעות סותרות , כי בתחומים אלה אין אפשרות לטעון אפילו מלה אחת בזכות הדעה הבלתי צודקת . אולם "בכל ענין שיש בו מקום לחילוקי דעות , שם תלויה האמת במין מאזן שצריך להקים בין שתי מערכות של סברות מתנגשות זו בזו . אפילו

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help