sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המובהקת ביותר של המורה כמקור סמכות מצויה ב"פוליטיאה . " סמכותו של המורה , טוען אפלטון , "נובעת לא רק מהידיעה של האמת ושל הטוב , אלא גם מבקיאותו באמנות ההפניה , דהיינו , מן הידיעה כיצד להדריך ולכוון את התלמיד לקראת האמת ; הפילוסוף ב"פוליטיאה" אינו מקנה לתלמיד את כושר הלמידה ואינו מנחיל לו ידיעות , אלא מסייע לו ללדת אותן מתוך עצמו " . ( רוזנוב , שם ( . המורה ב"פוליטיאה" אינו מקור הידע , שכן , הידע גלום בלומד , אבל יש לו כלים המאפשרים לו לזהות ידע זה ולחשוף אותו , חשיפה שמכוונת על ידי הכרת האמת . מעמדו הייחודי של המורה הפילוסוף נובע מידיעה זו , והיא המקנה לו את סגולת המנהיגות וההכוונה , שכן , "מאותם שאדם מחזיק בהם מביאות רק שתי אלו למטרה הנכונה : סברת אמת וידיעה " . ( אפלטון , תש"ם , כרך , 11 עמ' ( . 460 במעבר מהמדינה האידיאלית של ה"פוליטיאה" למדינה האקטואלית של החוקים משתנה מעמדו של המורה . במדינת החוקים , החוק הוא הקובע את תוכן החינוך , ומורה אינו אלא דובר מורשה מטעם החוק . "מכיוון שהפילוסוף המחנך אינו בנמצא , לא נותר אלא להעביר את תפקידו לידיו של בעל מלאכה שנמצא תחת השגחה וכפוף לפיקוחם של צנזורים פוליטיים " . ( רוזנוב , שם ( . אם המורה אינו מקור הסמכות , אלא דוברה המורשה של הרשות הפוליטית , הרי שסמכותו נגזרת מתקפות סמכותה של רשות זו . מכאן ברור מדוע משבר הלגיטימציה שהמדינה המודרנית מתמודדת עימו והספק ההולך וגובר באשר לתוקף האפיםטמולוגי ולחוסר הפניות של ידע שהיא מפיצה מערערים בהכרח גם את מעמדו של המורה . משמעות תפקידו של המורה ומעמדו נסמכים איפוא על הקבץ של הנחות הקשורות לצורך בכיוון וביכולתם של סוכנים חברתיים להתוות אותו . מיהו הסוכן החברתי האמור להורות על כיוון ? מהו מקור סמכותו . האם יכולה סמכות זו להיות מואצלת למורה ? בספרה , Democratic Education משרטטת Gutmann ארבעה מודלים של מדינות : מדינת המשפחה , מדינת המשפחות , מדינת הפרטים והמדינה הדמוקרטית . ביסודו של כל אחד מארבעת המודלים הללו עומדות תשובות שונות להקבץ השאלות העוסק במקור הסמכות החינוכית . לפני שאציג את ארבעת המודלים !? Gutmann משרטטת ואוסיף עליהם מודל חמישי , עלי להבהיר שאין לראות את המודלים הללו כניצבים בהכרח על רצף של זמן , כלומר , אין התקדמות כרונולוגית הכרחית ממודל אחד לאחר . הדיון בכל המודלים נערך מנקודת זמן עכשווית ; אי לכך , הדיון בחולשותיו וביתרונותיו של כל מודל יכול להסתמך על מגוון של טיעונים שאינם , כולם , פרי אותה תקופה או אסכולה פילוסופית מסוימת .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help