sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא אנשים מטבעם הם מספרי סיפורים . אנשים מספרים על חייהם , אודות עברם , אודות ההווה ואודות העתיד הפרוש לפניהם . חיי בני האדם מאורגנים בסיפורים ויכולים להיות מובנים בצורה טובה באמצעות סיפורים . המפגשים של בני האדם עם העולם הסובב אותם ועם בני האדם האחרים כרוכים בתהליך של הבניית סיפורים אישיים וחברתיים . הסיפור הוא הנוף שבתוכו בני האדם מתפקדים ומוצאים משמעות לתפקודם . אולם בני האדם אינם מודעים בהכרח להיותם של הסיפורים חלק מהווייתם ואף אינם מצליחים בנקל להציג את סיפוריהם באופן סדור וברור , לא בפני זולתם ואף לא בפני עצמם . זהו תפקידם העיקרי של החוקרים האיכותניים - לסייע לבני האדם לספר את סיפורם , לסייע להם להיות מודעים להיותם בעלי סיפורים , לסייע להם לחשוף את סיפורם , להבהירו ולהציג את משמעותו , הן בפני עצמם והן בפני החוקר . המילים הדבורות או הכתובות הן האמצעי העיקרי שבאמצעותו בני האדם מספרים את סיפוריהם . בשעה שסימן ההיכר של המחקר הכמותני הוא תיאורים פורמליים ומתמטיים , מספרים ונוסחאות , סימן ההיכר של המחקר האיכותני הם הסיפורים והמילים . התיאור האיכותני אינו צירוף של מילים בלבד , אלא צירוף של מילים לשם הצגת סיפור בעל משמעות . המחקר האיכותני מבקש לרדת לעומקו של עולם נחקריו ולחשוף את המשמעות שמאחורי המילים והסיפורים שלהם . המחקר האיכותני מבוסס על ההנחה , כי תופעות חייהם של בני האדם והתנסותם יוצגו באופן הטוב ביותר בסיפורים ובדרך נרטיבית מילולית . מילים הן יותר מאשר אמצעי תקשורת ; מילים הן כלי להבניית המציאות . צירופן יחד של מילים לסיפור לא רק מבטא מציאות אלא גם יוצר אותה . היכולת לצרף מילים לסיפורים מוכרת כמאפיין משמעותי של החוקר איכותני . החוקר האיכותני קשוב לכל מילה הנאמרת על ידי נחקריו מתוך הנחה כי כל מילה , כפי שהיא נאמרת ותוך צירופה למילים אחרות , משקפת את הדעות , את ההשקפות ואת ההרגשות של הנחקרים , והמרתם המקרית של מילים וצירופים אלו במילים אחרות ובצירופים אחרים עלולה לסלף את כוונות הנחקרים . קראתי לספר זה "מילים המנסות לגעת : מחקר איכותני - תאוריה ויישום" כדי להדגיש , כי החוקרים האיכותניים מבקשים באמצעות חשיפת המילים והצגתן המהימנה לגעת בסיפורם של הנחקרים ובמשמעות שהם נותנים למילותיהם , לסיפוריהם ולחוויות הגלומות בהם . ספר זה מציג שיטה לניתוח נתונים במחקר איכותני . כפי שהקורא יוכל להיווכח ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help