sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר במשך שנים הוכפף המחקר בחינוך ובמדעי החברה לדגם המדעי המקובל של המסורת הכמותנית פוזיטיביסטית , וכך הורגלו החוקרים לחפש כלי מדידה או תצפיות אובייקטיביים , ניסויים , סקרים או מבחנים , שציוניהם ניתנים לכימות , לספירה ולשחזור . במחקר החינוך , למשל , גישה זו רוקנה מתוכן את התאוריות החינוכיות החשובות ואת המושגים העיוניים של שדה החינוך לסוגיו . "התלמיד הממוצע" או " המורה הממוצע" הנם דגמים מופשטים העלולים להחטיא את המטרה בנסותנו להבין את עולמם של תלמיד או מורה מוחשיים . מתאם מובהק או תוצאה מובהקת של השוואה סטטיסטית בין קבוצות עלולים להיות רק מעט מזער מעבר לתרגול מכני של מתודות ממוחשבות . מכל מקום , גם לאחר אקרובטיקה סטטיסטית מרשימה , במציאות המורכבת של שדה החינוך אנו מוצאים לרוב תוצאות שמסבירות אחוזים מעטים בלבד של שונות התופעה . אף שלעתים הגיעו החוקרים למסקנות משמעותיות גם ממחקרים כאלה , ברוב המקרים עיקרה הגישה הכמותנית את שדה המחקר החינוכי במשך שנים . כמי שמחפש את האבדה מתחת לפנס , נאלצו דורות של תלמידים וחוקרים לשאול אך ורק שאלות על "משתנים" שהיו בידינו כלים אובייקטיביים למדידתם . ~ ~ עידן זה חלף בשני העשורים האחרונים , והפרדיגמות של מחקר איכותני מתקבלות יותר ויותר בתחומי חינוך , סיעוד , אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה ככלים המתאימים יותר לשאלות המעסיקות שדות אלה . משנפרץ הסכר שחסם את הגישה ההומניסטית והסובייקטיבית האופיינית למחקר איכותני באקדמיה , מתגלים לפתע פרץ של עניין ומוטיבציה בקרב חוקרים ותלמידים בכל הרמות . חוויית "אהה , תמיד חשבתי כך" מקדמת את כל מי שזכה ללמד ולתת לגיטימציה למחקר איכותני מקרב אנשי חינוך ומדעי החברה . אנשים שמעולם לא ראו עצמם חוקרים , מוצאים את הדרך לעסוק במחקר ומגיעים למסקנות מעניינות ומרגשות . זוהי חוויה מספקת ומשחררת שאני שותפה לה כבר כשלושים שנה . אולם את המלאכה של מחקר איכותני יש ללמוד . טעות היא לחשוב כי הדברים מובנים מאליהם , וכי בסקרנות הטבעית או בהתרשמות האמפתית דיינו . אין זו אמנות , אלא מיומנות שיש להשתלם בה . יש בה תאוריה , שיטה וביקורת , כמו בכל תחום אקדמי ראוי . לאט לאט נבנים במוקדי ידע שונים בעולם תכניות הכשרה וחומרי לימוד כדי להקנות לדור הלומדים במקצועות השונים של "מדעי האנוש" את מה שרובנו , חוקרים ותיקים יותר , נאלצנו ללמוד / ללמד בעצמנו בדרך של ניסוי ותעייה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help