sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בתחום ליקויי הלמידה . השאלות המרכזיות בהן עוסק החלק העיוני של הספר הן : האם קיימת הגדרה מוסכמת ל"ליקויי למידה ? ' האם וכיצד ניתן לסווג ליקויי למידה ? האם ליקויי הלמידה הם ספציפיים ? מה ידוע על אורות הקשרים שבין ליקויי למידה לבין נזק מוחי ? מה הקשר בין ליקויי למידה לבין רמת האינטליגנציה ? מהם הקשרים בין ליקויי למידה לבין תפקודים קוגניטיביים שונים ? מהו הקשר בין ליקויי למידה לבין תהליכים תפיסתיים חזותיים ותהליכים לשוניים ? מהם הקשרים בין ליקויי למידה לבין בעיות קשב וריכוז ? האם קיימת תיאוריה מוסכמת לגבי האטיולוגיה של ליקויי למידה והפרעות קשב ? בחלקו השני , המעשי , של הספר יוצג רגם כולל רב ממדי להערכה ולטיפול בליקויי למידה . הרגש ברגם המוצע מושם בשילובן של שיטות אבחון וטיפול שונות בקידום הילד המתקשה . יתוארו מבחנים לבדיקת כישורי החשיבה והלמידה , מבחנים לבדיקתם של תפקודים קוגניטיביים ונוירופסיכולוגיים ומבחני קריאה שונים . ברמת פירוט גבוהה יותר יוצג מבנה של מבחן קריאה , כחלק מן הרגם המוצע . החומר העוסק באבחנה מבדלת בין הפרעות הנובעות מגורמים נפשיים לבין קשיי למידה הנובעים מהפרעות אורגניות לקוח מספרו של פרופ' ל' רחמני , 'מבוא לנוירופסיכולוגיה קלינית , " הוצאת דיונון , תל אביב , ( 1984 ) ע' . 8-4 בחלק הטיפולי של הספר יפורטו שיטות טיפול רפואי פרמקולוגי בליקויי למידה , בהפרעות קשב ובתגובות היפראקטיביות . הפרק יעסוק גם בשיטות לטיפול חינוכי והתנהגותי , יתוארו בו שיטות ההוראה המתקנת לבעיות קריאה , תוך ציון התאמתן של השיטות השונות לילדים בעלי פרופילים קוגניטיביים שונים . חלק מן החומר בחלק זה של הספר לקוח מן המקורות הבאים : " ללמוד לקרוא אפשר גם כך - שיטות קריאה בהוראה מסייעת , " ע' הירש אילון ואי זילר , הוצאת משרד החינוך והתרבות , ירושלים ( תשל ט . ( "היבטים חדשים בהוראה מתקנת , " מרים גיליס , הוצאת דקל , תל אביב ( 1986 ) כמו כן , יוצגו בחלק זה עקרונות בהדרכת מורים והורים לילדים לקויי למירה . תיאור עקרונות הטיפול השיקומי הקוגניטיבי בנפגעי מוח מבוסס על ספרו הנ ל של פרופ ' רחמני ( ע . ( 76-74 הנספח כולל מילון קצר למונחים המרכזיים בתחום ליקויי הלמידה ורשימת מקורות למבחנים המיועדים לטיפול בתפקודי למידה בסיסיים . כמו כן כולל הנספח ערכות עבודה לאימון תפקודים שמיעתיים פונולוגיים ופרצפטומוטוריים , המיוערות לעבודה יחידנית עם הילד , להדרכת הוריו או לאנשי החינוך העוברים עימו . רוב התרגילים הנכללים בערכה לפיתוח התפקודים המוטוריים והתפיסתיים נלקחו מספרו של פרופ' ש' סימפסון , "דיסלקסיה - תאוריה ומעשה , " הוצאת רמות , תל אביב , ( 1983 ) ( ע' . ( 259-212 נכלל גם גליון ריכוז נתונים להערכה רב ממדית של ליקויי למידה . בחלקו המעשי יתמקד הספר בבעיות קריאה בלבד ולא בבעיות כתיבה וחשבון , נוכח מרכזיותן של בעיות הקריאה בכלל בעיות הלמידה של ילדים . כמה מן השאלות שבהן יעסוק חלק זה של הספר הן :

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help