sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

. ( Wagner , 2003 הפרדיגמה הרב מערכתית משלבת בתוכה את תיאוריית המערכות ואת תיאוריית האקולוגיה החברתית . על פי תיאוריית המערכות , לכל מערכת יש חוקים , קשרים , דפוסים ונורמות של התנהגות . זאת , לעומת הפרדיגמה הקלסית הליניארית , שבה בעיה ספציפית מוסברת בדרך כלל באמצעות סיבה אחת . בתיאוריית המערכות הסיבתיות נתפסת כמעגלית וכאינטראקטיבית . על כן האבחון וההתערבות מתייחסים לדגמים , לקשרים ולמנגנונים המחזקים את הקושי , מעבר לאלה הגורמים לו . תיאוריית האקולוגיה החברתית ממשיגה את המסגרת האקולוגית , כפי שתואר לעיל , כמורכבת מארבע המערכות המשוקעות זו בתוך זו . הגישה הרב מערכתית מתייחסת לסיבתיות המעגלית בין ארבע מערכות אלה , הן ביצירת המצב הלא רצוי והן בהתערבות לפתרונו . חשוב להדגיש מעגליות זאת , שכן אף על פי שאנשי המקצוע בתחומי הייעוץ והפסיכולוגיה מודעים לקיומן של מערכות השפעה מקבילות , תפיסתם לעיתים ליניארית עדיין , והם מאבחנים את הקושי כחד כיווני ( למשל : המשפחה משפיעה על הילד ; לקות הלמידה משפיעה על ההתנהגות ; המורה משפיעה על הכיתה ) ובהתאם לכך מטפלים בו . הסיבתיות המעגלית ממקדת את תשומת הלב במנגנוני המשוב , התקשורת , התגובה ההדדית והקשרי ההתנהגות בתוך המערכות וביניהן . באמצעות מודל תיאורטי רחב זה ניתן להסביר סוגיות ובעיות רבות ביתר הצלחה מאשר במודלים הליניאריים המסורתיים . לגישתנו , על השיח הייעוצי לאמץ לעצמו את הפרדיגמה הרב מערכתית על מנת להגיע לתוכנות לגבי כיווני התפתחותו של הייעוץ בבית הספר . הפרדיגמה הרב מערכתית היא אשר הנחתה אותנו בעריכת הספר לגבי המבנה שלו , ובעיקר לגבי המסרים שביקשנו להעביר באמצעותו . בפרק זה נציג בקצרה את השינויים המתרחשים בכל אחת מהמערכות שבהן הייעוץ פועל , המשפיעים עליו באופן ישיר או עקיף בטווח הזמן המיידי כמו גם לטווח ארוך . נפתח בתיאור קצר של מאפייני החברה הפוסטמודרנית , המהווה , על פי המודל של ברונפנברנר , את המקרו סיסטם של הייעוץ . לאחר מכן נמשיך בתיאור השינויים המתרחשים בחברה בישראל , שהינה האקסו סיסטם של הייעוץ בבית ספר . סקירת השינויים במערכת החינוך בישראל — הרמה המזו סיסטמית — מהווה את המעגל הבא . הייעוץ בבית ספר , הלא הוא המיקרו סיסטם , מצוי כבר עתה — ובוודאי יימצא עוד יותר בעתיד — בתהליכי התאמה והסתגלות מהירים לנוכח השינויים המתרחשים באופן מואץ בשלוש המערכות האחרות . תהליכי התאמה והסתגלות אלה מעוררים דילמות רבות , ולסיום הפרק נציג כמה מביניהן שהייעוץ החינוכי אמור לדעתנו לדון ולהתחבט בהן על מנת להיות רלוונטי לאקולוגיה החברתית שבה הוא פועל . המקרו סיסטם : החברה הפוסטמודרנית האנושות נמצאת בתהליך קבוע של השתנות , עד כדי כך שניתן לומר כי השתנות זו הינה בסיס האבולוציה של התרבות האנושית ובה בעת נובעת ממנה . ברם , המאפיין

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help