sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עימן ביחסי גומלין אינטנסיביים . אנו רואים בחשיבה ביקורתית , בבחינה תמידית ומחודשת , ובהבהרות חוזרות ונשנות של תפקיד הייעוץ מנגנון ניטור מקצועי שנועד להבטיח את ההתאמה האופטימלית בין השניים . לשם כך נדרש רב שיח בין היועצים לבין עצמם כמו גם בינם לבין כל משלימי התפקיד בבית הספר ובקהילה . תקוותנו היא כי ספר זה יתרום לשיח הייעוצי ויעלה לסדר היום המקצועי שאלות , דילמות וקונפליקטים שרלוונטיים למקומו של הייעוץ בחברה משתנה . אנו מבקשים לטעון כי העלאת סוגיות מורכבות לסדר היום המקצועי ראוי שתיעשה מתוך מסגרת ההתייחסות של הפרדיגמה הרב מערכתית , המוצגת בקצרה להלן . הפרדיגמה הרכ מערכתית ההתפתחות האנושית הינה תהליך מתמשך של הסתגלות והתאמה הדדית בין האדם לבין הסביבה המיידית שלו . קורט לוין , ב"תיאוריית השדה" , ( Levin , 1951 ) הטביע את המושג "הקשר חברתי . " הוא תיאר את המבנה של האינטראקציה בין האדם לסביבה כ"מרחב החיים , " וטען כי ההתנהגות האנושית יכולה להיות מובנת רק כאשר מתייחסים להקשר ולתכנים שלה . על כן התערבויות הקשורות לשינוי התנהגות אנושית יהיו נכונות יותר כאשר יביאו בחשבון את האינטראקציה בין האדם לסביבה , וביתר ספציפיות את ההקשר והתוכן של אינטראקציות אלה . בהמשך יושמו תיאוריות ומודלים של מערכות אורגניות קיברנטיות להסברת מערכות ההתנהגות האנושית . ( Bertaianffy , 1968 ) המשותף לכל התיאוריות המערכתיות הוא המשגת המערכת כיותר מסך כל חלקיה , ואפיונה באמצעות פעילות הגומלין בתוכה ובינה לבין מערכות אחרות . פעילות גומלין זאת הינה מעגלית , וכל חלק , רכיב או פרט משפיעים על כל המערכת ומושפעים ממנה . ברונפנברנר ( Bronfenbrenner , 1979 ) המשיג את הקשר בין הפרט לסביבה באמצעות המונח '' אקולוגיה חברתית , " שהוגדרה '' מערכת של מבנים המשוקעים זה בתוך זה , כמו מערכת של בבושקות רוסיות '' ( שם , ע' . ( 3 במודל שהציע ברונפנברנר יש ארבע מערכות המיקרו סיסטם — המערכות הראשוניות שבהן מתקיימות האינטראקציות היומיומיות ; המזו סיסטם — האינטראקציות בין מערכות המיקרו סיסטם , אקסו סיסטם — מערכת המוסדות החברתיים הגדולים יותר ; המקרו סיסטם — מערכת העל ( ערכים ואידיאולוגיות ; כלכלה וטכנולוגיה . ( כל מערכת משוקעת במערכת היותר גדולה ומושפעת ממנה . עיקר תרומתה של פרספקטיבת האקולוגיה האנושית החברתית היא ברב תחומיות שבה . היא מספקת למדעי ההתנהגות בכלל , ולייעוץ בבית הספר בפרט , פרספקטיבה רחבה להבנת התנהגויות אנושיות ארגוניות בהקשרן הפיזי החברתי התרבותי . שילובן של התיאוריות והמודלים לעיל הניב את הפרדיגמה הרב מערכתית , שיש לה השפעה רבה בעשורים האחרונים על מקצועות הטיפול , ובתוך כך על הייעוץ בבית ספר Catton , 1994 ; Katz , 1985 ; Keys & Lockhart , 1999 ; Paradeck , 1988 ; Plas , 1981 ;)

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help